Microsoft presenteerde onlangs twee grote lanceringen binnen Dynamics 365:
• de aankomende beschikbaarheid van nieuwe Dynamics 365 AI-applicaties en
• Microsofts allereerste zakelijke toepassingen in mixed reality: Dynamics 365 Remote Assist en Dynamics 365 Layout.
Deze lanceringen komen niet uit de lucht vallen, maar zijn een logisch gevolg van de technologische ontwikkelingen. De wereld verandert in hoog tempo en technologie gaat een steeds grotere rol spelen in onze levens. Vooral zakelijk.
We leven in een ‘connected world’ waarin bedrijven elke dag worden uitgedaagd om te profiteren van nieuwe mogelijkheden die moderne technologie biedt en om aan de veranderende klanteneisen te voldoen. Om bij te blijven, of liever: voorop te lopen, moeten organisaties hun bedrijfsmodellen herzien en hun processen opnieuw vormgeven. Hiervoor is moderne software nodig, software die niet alleen helpt productiever te werken, maar ook de klant optimaal te bedienen.
Dat betekent ook dat data, die nu vaak nog in verschillende applicaties is opgeslagen, moet worden samengebracht. Alleen zo ontstaat er een holistisch beeld van het bedrijf, klanten en de werknemers en kan data optimaal ingezet worden bij het nemen van allerlei beslissingen.
Toen Microsoft twee jaar geleden Microsoft Dynamics 365 introduceerde, zijn hier al mee begonnen. De twee meest gebruikte applicaties waar veel bedrijven data in opslaan, zijn CRM (Customer Relationship Management) en Enterprise Resource Planning (ERP). In Microsoft Dynamics 365 zijn de virtuele wanden tussen CRM en ERP afgebroken en samengebracht in één applicatie.
Microsoft beschouwt bedrijfsapplicaties als moderne, uniforme, intelligente en aanpasbare oplossingen die zijn geïntegreerd met Office 365 en standaard zijn gebouwd op Microsoft Azure (cloud platform van Microsoft).
Met de introductie van de nieuwe AI en mixed reality-toepassingen zet Microsoft een volgende stap. (AI staat trouwens voor Artificial Intelligence – Kunstmatige Intelligentie)
Op korte termijn stelt Microsoft een nieuw Dynamics 365 AI-aanbod beschikbaar. Men noemt dit “a new class of AI applications that will deliver out-of-the-box insights by unifying data and infusing it with advanced intelligence to guide decisions and empower organizations to take informed actions”.
En het mooie is dat deze eenvoudig kunnen worden uitgebreid via Power BI, Azure en de Common Data Service. Zo kunnen organisaties zelfs de meest complexe scenario’s aanpakken die specifiek zijn voor hun bedrijf.
Dynamics 365 AI for Sales: AI kan verkopers helpen hun prioriteit te geven aan deals die het belangrijkst zijn, prestaties van verkoopteams inzichtelijk maken en een gedetailleerde analyse van de verkooppipeline bieden.
Dynamics 365 AI voor Customer Service: met AI van Microsoft en zogenaamde natural language understanding, kan op basis van data, worden bepaald welke acties moeten worden ondernomen. Het kan zelfs helpen met het verlagen van de supportkosten en tegelijkertijd de klantervaring helpen verbeteren. En dat allemaal zonder een AI-expert in huis te halen en zonder code te schrijven.
Dynamics 365 AI for Market Insights: helpt uw marketingteam betere beslissingen te nemen op basis van marktinzichten. Marketeers kunnen klantrelaties verbeteren door beter inzicht in het commitment van de klant / prospects, resultaten van de eigen marketingacties en sneller te reageren op trends.
Een beetje abstract nog?
Om dit tot leven te brengen, zie onderstaande video met Satya Nadella (CEO van Microsoft) en Navrina Singh (lid van het Dynamics 365-engineeringteam).
De tweede opzienbarende aankondiging gaat over het samenbrengen van mixed reality en bedrijfsapplicaties.
Sinds de release van Microsoft HoloLens meer dan twee jaar geleden, hebben ze bij Microsoft niet stilgezeten. Dit werd vooral gestimuleerd door een aantal innovatieve bedrijven die met HoloLens aan de slag is gegaan. De reacties waren, volgens Microsoft, zeer positief, maar men kreeg ook genoeg terugkoppeling voor verbeteringen.
Grootste gewenste verbetering zat hem in de hoek dat veel werknemers informatie in context nodig hebben en niet alleen op een 2D-scherm. Informatie en gegevens kunnen alleen worden toegepast in de juiste context, op de juiste plaats en op het juiste moment. Mixed reality is een technologie die bij uitstek geschikt is om precies dat te doen.
Daarom introduceert Microsoft Dynamics 365 Remote Assist en Dynamics 365 Layout.
Microsoft presenteerde een voorbeeld van een organisatie (Chevron) die al met HoloLens werkt in combinatie Dynamics 365 mixed reality-bedrijfsapplicaties. Chevron realiseert al meetbare resultaten door deze combinatie.
Een kijkje in het werk dat Chevron met mixed reality doet:
AI en mixed reality zijn ontwikkelingen waarvan wij, net als Microsoft, verwachten dat die grote invloed gaan hebben op onze manier van werken. Niet alleen voor grote bedrijven, maar op termijn ook voor het MKB.
Misschien ziet het er allemaal heel futuristisch uit, of lijkt het ver van uw bed, maar het komt eraan. Ook voor uw MKB-bedrijf. Op termijn gaan ook uw klanten, leveranciers, maar natuurlijk ook uw concurrenten en start-ups hiermee aan de slag.
Hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen is nu nog niet duidelijk, maar we houden het voor u in de gaten en zullen er in de komende weken / maanden nog veel meer over vertellen. Hou onze website en social media kanalen dus in de gaten.>