Heb je een ICT-calamiteiten- en/of uitwijkplan klaarliggen voor het geval er zich een calamiteit voordoet, zoals brand, waterschade, server crashes, etc?
Jullie hebben een back-up, zeg je? Dat is in ieder geval iets, maar realiseer je je ook dat het terugzetten van een back-up niet 1,2,3 gebeurd is? De praktijk wijst uit dat bedrijven bij een calamiteit er vaak een flink lange tijd “uitliggen”. Om weer helemaal operationeel te zijn moet er veel gebeuren:
1. er moet nieuwe hardware besteld worden
2. de nieuwe hardware moet ingericht worden en geplaatst
3. er moet een serverruimte beschikbaar zijn waar de hardware geplaatst kan worden
4. en de gehele ICT-omgeving moet hersteld worden vanuit de back-up (als er al een volledige back-up extern beschikbaar is en deze ook daadwerkelijk werkt)
In geval van bijvoorbeeld brand, is het geen uitzondering als een bedrijf een week of langer stil ligt. Welke gevolgen zou dat hebben voor jouw bedrijf?
De totale hersteltijd bij brand, waterschade of een andere calamiteit kan gemakkelijk oplopen tot een week, voordat de ICT-systemen weer beschikbaar zijn. Daarnaast dient flink geïnvesteerd te worden in de aanschaf van nieuwe hardware. Als kers op de taart is de kans groot dat er dataverlies is, omdat een back-up van de vorige dag teruggezet wordt.
Heb je ook een uitwijkomgeving (een continue kopie van jullie IT-omgeving, vaak op een externe locatie in bijvoorbeeld een datacenter) ingericht? Heel goed! Maar het grote nadeel hiervan zijn de hoge kosten.
Gelukkig is er een oplossing!
Met onze Disaster Recovery dienst ben je verzekerd van een uitwijkomgeving tegen lage kosten en met minimaal dataverlies in vergelijking met traditionele oplossingen.
✔ We stellen een calamiteitenplan en een draaiboek voor je op (deze kan uiteraard ook door ons worden onderhouden) waar precies in staat welke stappen er genomen moeten worden.
✔ Jullie on-premise omgeving wordt continu gesynchroniseerd naar Azure. Hiervoor betaal je een maandbedrag per server en enkel de opslagruimte per server die beschermd moet worden.
✔ Doet er zich een calamiteit voor, dan wordt er overgeschakeld naar een volledige(!) kopie van jullie server-omgeving in Microsoft Azure. Pas als er moet worden uitgeweken worden de compute resources doorbelast.
✔ Wil je extra zekerheid, dan kunnen we twee keer per jaar een volledige uitwijktest doen om te kijken of alles goed werkt.
Tijdens een technische inventarisatie plus een persoonlijk gesprek wordt jullie huidige serverinrichting in kaart gebracht en bepaald welke behoefte er is.
Naar aanleiding van de doorkijk krijg je een advies op maat. Dit advies beschrijft de gewenste uitwijkomgeving en uiteraard nemen we hierin ook een prijsopgave mee.
In deze stap richten we de Azure omgeving in waarnaar jullie IT-omgeving wordt gekopieerd. Ook wordt er een calamiteitenplan / draaiboek opgesteld waarin het uitwijkscenario technisch in uitgewerkt is en wordt beschreven welke stappen er genomen moeten worden om volledige uit te wijken naar Azure.
Na implementatie wordt jullie IT-omgeving dag en nacht gemonitord door onze afdeling Beheer & Support.