Grote firma's laten zich vaak inspireren door de natuur. Het lijkt erop dat Micorosoft dat ook heeft gedaan: het is immers weer herfst en de wolken jagen de lucht. Zoals het hoort bij de herfst, laten de wolken ook regelmatig iets vallen. En juist in dit seizoen brengt Microsoft juist de nieuwe versie van Business Central uit.
Dynamics 365 Business Central is de vervanger van Dynamics NAV. Ja, u leest het goed! Vanaf nu worden er geen nieuwe versies van NAV meer uitgebracht. Circa 20 jaar lang is Navision de ruggengraat geweest waarop veel ondernemingen zijn gebouwd. Het heeft in die tijd veel veranderingen ondergaan en gaat de laatste jaren al door het leven onder de naam MS Dynamics NAV.
En wordt nu alles anders? Ja, de naam van het pakket wordt anders. Nee, voor u als klant van WSB verandert er niet veel. Business Central gaat verder waar NAV stopt. Je zou Business Central dan ook NAV 2019 kunnen noemen. Waarom dan een nieuwe naam? Business Central is weer een grote sprong vooruit qua mogelijkheden. Deze mogelijkheden richten zich voor een groot deel op de integratie met de andere producten van Microsoft, met als doel het verhogen van de productiviteit. Wij maken op termijn de (branche)functionaliteiten die we in NAV hebben ontwikkeld ook beschikbaar in Business Central. Voor klanten van WSB is een upgrade van NAV 2018 naar Business Central daarmee vergelijkbaar met bijvoorbeeld een upgrade van NAV 2016 naar NAV 2018.
De roadmap van Dynamics NAV naar Dynamics 365 Business Central
Eind 2017 bracht Microsoft NAV 2018 uit. En in april dit jaar bracht Microsoft de eerste versie van Business Central uit. Deze versie was alleen online te gebruiken; een pure cloud versie dus. Met de Business Central Fall release, komt deze versie ook “on premise” beschikbaar. U kunt Business Central dus gewoon op uw eigen hardware draaien, net zoals u dat met NAV gewend was.
Microsoft zet hard in op de integratie van alle Microsoft producten. De grenzen tussen Office, ERP en BI gaan steeds verder vervagen. Wat betekent dat voor u? U gaat minder schakelen tussen deze programma’s. Wanneer u een e-mail krijgt van een klant, kunt u vanuit Outlook de klantgegevens raadplegen (heeft de klant nog een hoog openstaand saldo?). Business Central herkent de klant aan de hand van het e-mailadres en komt direct met de juiste klantenkaart. Door op een van de gegevensvelden te klikken wordt automatisch de onderliggende data uit Business Central getoond. Stuurt de klant u met vragen over offerte VOF00001?
Krijgt u een e-mail over een offerte? Dan zoekt toont Business Central automatisch de onderliggende data.
Dan herkent Business Central deze tekst en door middel van de “Document Koppelingen” knop in Outlook kunt u direct de bijbehorende offerte in Business Central openen. Het toverwoord hierbij is: CDS, de Common Data Source.
Het nieuwe buzz-word in Microsoft land! Een mooie term voor “gedeelde data”. Niets meer, niets minder. Dit principe werd al uitgerold bij de eerste versie van Business Central en zal zich hard blijven ontwikkelen. Doordat alle Microsoft applicaties op een gedeeld platform draaien, kunnen de applicaties ook steeds meer met elkaar integreren. Een mooi voorbeeld hiervan is de hiervoor benoemde integratie met Outlook. Maar het gaat verder dan dat: alle business apps van Microsoft gaan meer met elkaar samenwerken. Zo kunt u met Microsoft Flow uw eigen werkstromen opstarten: bijvoorbeeld een afspraak inplannen voor een kick-off in Microsoft Planner wanneer een klant een project offerte heeft geaccepteerd. Ook Microsoft Dynamics for Sales (voorheen CRM) en Business Central groeien naar elkaar toe: u bewerkt de markt vanuit CRM en wanneer een prospect een opdracht accepteert, dan kan er automatisch een klant en een order aangemaakt worden in Business Central.
En de nieuwste ontwikkelingen zijn op het gebied van Machine Learning (AI). Op basis van patronen die de AI technologie van Microsoft herkent, kan Business Central bijvoorbeeld voorspellingen doen over het betaalgedrag van uw klanten (per factuur(!) kan de kans op een late betaling worden ingeschat). Ook kan NAV prognoses genereren mbt de afzet van artikelen. Zo kunt u zelf de voordelen van Big Data gaan toepassen, zonder dat u maar iets van de techniek hoeft af te weten!
Rapportages waren in NAV een onderdeel dat altijd een beetje onderbelicht was. In de gemiddelde database was een enorme rijkdom aan informatie aanwezig, maar het was moeilijk voor de gebruikers om deze data boven water te krijgen. Sinds enkele jaren timmert Microsoft hard aan de weg met Power BI; een rapportage tool die voor veel gebruikers van Office 365 gratis beschikbaar is (afhankelijk van Office licentie en hoeveelheid data).
Met dit product kunnen snel (grafische) rapportages gegenereerd worden. Het was al even mogelijk om Power BI rapportages in een feitenblok te koppelen. In Business Central is het nu ook mogelijk om Power BI rapportages te downloaden en te installeren. Daarna kunt u deze rapporten aanpassen, zodat ze de data weergeven zoals u dat wilt. En het mooie is: u kunt dit alles doen zonder Business Central te verlaten. Ook zijn de rapportages van Power BI interactief, zodat u snel in kan zoomen op bijzonderheden en de onderliggende gegevens krijgt te zien.
Veel gevraagd en eindelijk mogelijk: niet-voorraadartikelen. Deze functionaliteit is met de komst van Business Central beschikbaar. Naast reguliere voorraadartikelen, heeft u in Business Central de mogelijkheid om te werken met niet voorraadartikelen. In het verleden werden wel eens resources (mis)bruikt om artikelen zonder voorraad te kunnen verzenden. Het inkopen hiervan was echter niet mogelijk. Door gebruik te maken van niet-voorraadartikelen kunt u artikelen inkopen zonder voorraadregistratie, bijvoorbeeld als u nieuwe kantoorartikelen besteld.
In NAV niet mogelijk, in Business Central wel: werken met niet-voorraadartikelen
Artikelen hebben niet het eeuwige leven. In NAV leken ze dit echter wel te hebben. Als u een artikel had aangemaakt, kwam deze tot in het einde der tijden omhoog in het opzoekscherm. Vanaf nu niet meer: geblokkeerde artikelen worden nu standaard verborgen in het opzoekscherm. Dat maakt het overzicht een stuk duidelijker!
Bovenstaande vernieuwingen zijn slechts een greep uit de lange lijst uit vernieuwingen van Business Central. Nieuwsgierig geworden naar hoe Business Central de slagkracht van uw bedrijf kan verbeteren?
Maar heeft u geen zin om gelijk een consultant over de vloer te hebben? Vul dan hieronder de paar velden in en we nemen binnen 24 uur contact met u op. Niet per se om gelijk langs te komen – al doen we dat natuurlijk ook graag 🙂 maar voor een korte telefonische kennismaking.