De verkoopstrategieën van B2B-bedrijven zijn hevig verstoord door Covid-19. De verkoop via e-commerce bereikt hoogtepunt na hoogtepunt, nog nooit was een online platform zo belangrijk voor veel B2B-bedrijven. Het is dus ook van cruciaal belang om aan de toenemende vraag van klanten te voldoen. Sommige bedrijven plannen hun eerste e-commerce-site, andere bedrijven hebben al langer een platform en zoeken manieren om hun klanten online nog beter van dienst te zijn. In deze blog geven we je praktische tips voor het optimaliseren van je webshop om de bezoeker een ongeëvenaarde klantervaring te geven.
Sinds 2012 zien we dat de online verkopen steeds populairder worden. Niet alleen in de consumentenmarkt, maar ook in B2B. Volgens onderzoeken is de omzet van online verkopen in de B2B-markt al bijna twee keer zo groot als in de consumentenmarkt. In 2018 zien we dat het percentage zakelijk online kopers 48 procent is: een stijging van negen procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee kregen steeds meer bedrijven interesse in het opzetten van een online platform. Door de constante evolutie in de digitale wereld, kun je inmiddels je ERP-systeem het zware werk laten doen, zonder dat je enorme kennis van techniek nodig hebt. Dankzij een platform als Sana Commerce is dat is niet meer alleen voor de grote corporates weggelegd, maar ook voor mkb-bedrijven.
Om succesvol te blijven, moet ieder bedrijf weten waar de klanten behoefte aan hebben. Alleen zo vergroot je je kans om je klantenbestand effectief uit te breiden én huidige klanten aan je te binden. De bedrijven die al een mooie basis hebben gelegd, plukken daar inmiddels de vruchten van. Het is goed te beseffen dat B2B-klanten ook consumenten zijn, en dus eenzelfde klantbeleving verwachten, die gekenmerkt wordt door persoonlijke service en aandacht. Ze verwachten dus dat jij, als B2B-bedrijf, op de hoogte bent van hun behoeftes, interesses en voorkeuren.
1 Begrijp je klantpersona’s
Als je je doelgroep niet kent, hoe kun je ze dan iets verkopen? Bijna de helft van de bedrijven die consequent hun (online) omzet doelstellingen overtreffen, onderhouden en updaten hun klantpersona’s op regelmatige basis.
2 Doe wat huishoudelijk werk
Als iemand je website bezoekt, is dan in een oogopslag duidelijk welk probleem je voor je doelgroep oplost? Meer dan 75 procent van de websitebezoekers zegt dat hun eerste indruk van de website van grote invloed is op de beslissing om al dan niet iets te kopen.
3 Zorg voor een aantrekkelijke website
Als klanten zoeken op trefwoorden die met jouw organisatie te maken hebben, komen ze op de website van jouw bedrijf. Zorg dat als ze op jouw website komen, de site ook een visitekaartje is, dat je verhaal helder is, dat ze alle informatie kunnen vinden die ze eventueel nodig hebben en dat ze eenvoudig een bestelling kunnen plaatsen.
4 Gebruik een ERP-systeem als fundament voor je webshop
Als je een goed ERP-systeem gebruikt als fundament voor je website/webshop, ziet een klant direct wat de actuele voorraden van een artikel zijn en wat de levertijden zijn.
5. Kom je beloftes na
Op het moment dat de klant een bestelling plaatst, wordt alle relevante informatie direct naar het ERP-systeem gestuurd. Hiermee wordt het bestelproces in gang gezet. Door te committeren aan de verwachte levertijd, draag je ook weer bij aan de klanttevredenheid.
Om succesvol te zijn in e-commerce heb je dus geen jaren aan ervaring of tonnen aan budget nodig. Maar met alle concurrentie moet je wel creatief te werk gaan om je klanten naar je online platform te krijgen. Ken je doelgroep, zorg dat je boodschap helemaal op die klant is afgestemd, en maak voordelig gebruik van je interne systemen, zoals Navision of Business Central. Door gebruik te maken van de krachtige integratie tussen het Sana Commerce Cloudplatform en Business Central hoef je je niet bezig te houden met technische vraagstukken zoals de koppeling met je webshop. Ook hoef je nooit meer handmatig je voorraden bij te werken. Je kunt volledig focussen op het invoeren van gegevens als artikelen en prijsstructuren en de presentatie van de gegevens.
Sana Commerce is een e-commerceplatform dat ontworpen is om fabrikanten, distributeurs en groothandelaars te ondersteunen om succesvol worden. Dat doet Sana door hen te helpen met het onderhouden van langdurige relaties met klanten die van hen afhankelijk zijn. Zo creëer je een toekomstbestendige e-commerce-oplossing.
Bekijk dan onderstaande video over het optimaliseren van je webshop en ontdek:
✔️ Hoe je terughoudende en onervaren klanten overtuigt om online te bestellen
✔️ Hoe je je teams digitale vaardigheden bijbrengt
✔️ Hoe je je marketingautomatisering verbetert om slimmer te verkopen
✔️ Hoe je klantfeedback verzamelt om je webshop verder te verbeteren
✔️ Hoe je je webshop optimaliseert zodat bezoekers makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn