Google op digitale transformatie en je krijgt ruim vier miljoen resultaten. Er valt dus nogal wat over te zeggen. Over wat digitale transformatie precies is, schreef mijn collega Edwin Combrink al eerder een blog. In deze blog neem ik u mee langs vier praktische voorbeelden van wat die digitale transitie in kan houden.
Door moderne technologie slim in te zetten op een manier die precies past bij uw organisatie, kun je je optimaal onderscheiden van de concurrentie en creëer je veerkracht en flexibiliteit die nodig is om snel in te spelen op veranderingen. Maar waar richt je je nu op met die digitale transformatie? Grofweg onderscheiden wij vier hoofddoelen.
De meest ‘traditionele’ vorm van digitale transformatie is het optimaliseren van je bedrijfsprocessen. Dat begint bij het inzetten van applicaties waar eerder papier werd gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van de gewerkte uren of het ondertekenen van werkbonnen. Maar je kunt ook denken aan het inzetten van kunstmatige intelligentie om te analyseren wat je verkooppatroon is: welke artikelen worden in welke hoeveelheden aan welke (soorten) klanten verkocht? Op basis hiervan kun je vervolgens voorspellingen gaan doen om zo je voorraadhoogte te optimaliseren.
Natuurlijk kun je moderne technologie ook inzetten om je medewerkers beter te laten samenwerken en productiever te zijn. Door van een samenwerkingsplatform als Microsoft Teams gebruik te maken, hoeven je mensen niet meer fysiek bij elkaar te komen om samen te werken. Het biedt ze alle middelen om te chatten, online te vergaderen, je projecten te structureren en om samen aan bestanden te werken.
Dankzij digitale technologieën kun je ook je klanten een betere ervaring bieden en aan je binden. Zo kun je bijvoorbeeld je bestelproces plezieriger en laagdrempeliger maken. We kennen allemaal voorbeelden van aanbieders als Coolblue, Zalando en Spotify die jou nieuwe suggesties doen op basis van je eerdere aankoop- of kijk- en luistergedrag. Maar denk ook aan de websupers die jouw boodschappenlijstje al hebben gevuld op basis van je eerdere bestellingen. Met een druk op de knop is je voorraadkast weer gevuld.
Tenslotte kun je zelfs een heel nieuw businessmodel ontwikkelen dankzij digitale technologie. Zo was Rolls-Royce ooit een vliegtuigmotorenfabrikant. Tegenwoordig houdt het bedrijf de vliegtuigmotoren in eigendom en verzorgt het het onderhoud ervan voor een prijs per vlieguur. Het is een dienstverlener geworden die z’n geld verdient met ‘power by the hour’. Dat is mogelijk geworden doordat het bedrijf is gemigreerd naar de cloud. Door verschillende Microsoft IoT-tools in te zetten, konden de duizenden sensoren die in elke vliegtuigmotor zitten, worden uitgelezen. Zo kreeg Rolls-Royce inzicht in wat er gebeurde met hun motoren en konden ze hun strategie en hun verdienmodel veranderen.
We begrijpen dat u geen Rolls-Royce bent en ook geen grote corporate die een prachtige digitale strategie ontwikkelt en ‘even’ uitvoert. Maar ook voor de mkb’er brengen digitale technologieën een scala aan kansen met zich mee. Wij gaan graag met u in gesprek om te ontdekken hoe we ook voor u digitale technologie kunnen inzetten om bepaalde voordelen te bereiken. Dat doen we met een duidelijk plan voor ogen en focus op de lange termijn, maar op een heel pragmatische manier, in een tempo dat past bij uw situatie.