Om wellicht je eerste verhaal te beantwoorden: wat is Microsoft Ignite eigenlijk? We schreven al eerder over Ignite 2019 en Ignite 2021, maar Microsoft Ignite is het evenement waar Microsoft en partners hun nieuwste ontwikkelingen laten zien die klanten, partners en ontwikkelaars moeten helpen om de Microsoft techniek beter, makkelijker en effectiever te gebruiken. Het was weer een hele hoop informatie en is hier allemaal te vinden. Uiteraard hebben wij ook dit jaar weer een samenvatting gemaakt van de onderwerpen waarvan wij denken die het delen waard zijn, in het bijzonder voor mkb-bedrijven.
De eerste interessante ontwikkeling is de lancering van een nieuw product door Microsoft, met een release in 2023. Een nieuwe app speciaal bedoelt voor de (hybride) werkplek, waar je ook bent.
– Microsoft Places bevat een dashboard om bijvoorbeeld snel te zien wanneer maar ook waar je collega’s aan het werk zijn.
– Een aanwezigheidsassistent om te detecteren waar je collega’s zich fysiek bevinden.
– Een mogelijkheid om te zien welke ruimtes er dichtbij zijn om te reserveren. Ook komen er mogelijkheden om op basis van je (aangegeven) locatie automatisch reistijd te boeken in je agenda.
– Ook komt er een nieuw gemoderniseerd reserveersysteem voor ruimtes.
– Uiteraard komt er ook een managementlaag zodat een aangewezen persoon gebruik of inzage met heldere rapportages kan zien.
Bovenstaande punten zijn onderdelen die we gezien/gelezen hebben in presentaties van Microsoft zelf. Om precies te zien hoe het er uit ziet, zullen we toch nog even tot ergens in 2023 moeten wachten. We kijken ernaar uit en zullen je uiteraard op de hoogte houden.
Niks missen? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief >>. Je krijgt dan ook een e-book met 12 handige ICT-tips.
We kennen allemaal Office 365. Die naam verdwijnt straks en heet straks Microsoft 365. Om dat kracht bij te zetten krijgt het de komende maanden het een nieuwe logo.
Ook is het een nieuwe app wat je start/basis is van al je documenten/sheets/creaties. Dus wanneer je begint vanuit Excel om een recente sheet te openen, zal dit straks vanuit die Microsoft 365 app zijn. Zo hoef je niet meer straks te denken in welke app je wat hebt gedaan. Ook zal de startpagina van je Microsoft 365 pagina er intuïtiever uit gaan zien. Zo kan je snel zien wie er welk document specifiek met jou gedeeld heeft. Of andersom welke documenten jij met anderen hebt gedeeld. Ook kan je met één druk op de knop een filter maken van het type bestand.
In november wordt de pagina office.com aangepast.
In januari 2023 begint de daadwerkelijke uitrol naar de apps op je laptop/Macbook en smartphone.
Microsoft Designer is een nieuwe app en onderdeel van je Microsoft 365 pakket. Een app die met behulp van A.I. (kunstmatige intelligentie) jou helpt om allerlei creaties te maken voor social media, uitnodigingen, of allerlei andere grafische doeleinden. De insteek is natuurlijk dat dit goed te gebruiken is voor de “normale” office medewerker en dat dit dus geen hevige grafische vaardigheden vereist.
Wat we hebben gezien dat voor het creëren van een bepaalde creatie, je bijvoorbeeld het woord taart typt, dat er dan al allerlei prachtige suggesties of sjablonen naar voren komen om zo heel snel een creatie te maken die klaar is om de delen waar dan ook. Er is een wachtlijst om deze app straks te kunnen gebruiken. Je kan je hier: https://designer.microsoft.com/ aanmelden om op de wachtlijst te komen.
Even vooraf iets over Microsoft Edge wat niet vanuit Ignite komt: Microsoft Edge is de browser van Microsoft. Bij WSB zien we de populariteit groeien richting deze app ten koste van Google Chrome. Het mooie aan Edge is dat je voorkeuren, favorieten en je browsergegevens dan in je Microsoft account staan in plaats dat dit weer in een ander browser staat gekoppeld aan je privégegevens. Zo houd je alles centraal.
Ik heb zelf zo’n 10 jaar Google Chrome gebruikt en toch afgelopen tijd geswitcht naar Edge. Zo gebruik ik Google Chrome op mijn privédevice, maar Edge op mijn zakelijke device. Hij is even snel, bevat dezelfde functies, Chrome plugins werken in Edge ook. Kortom, ik ben er zeer tevreden over. En niet onbelangrijk: wat betreft security wordt Edge ook aanbevolen!
En nu naar het nieuws vanuit Ignite, want daar heeft Microsoft Edge Workspaces aangekondigd. Een compleet nieuwe ervaring in de browser die ervoor zorgt dat iedereen die werkt voor een specifiek project dezelfde websites, web apps en files ziet in één locatie zodat ze op de zelfde pagina blijven. In plaats dat je linkjes gaat kopiëren en delen in chats of e-mails, open je een Edge Workspace en werk je live in een gedeelde set aan Edge tabbladen.
We hebben tegenwoordig bijna allemaal wel Microsoft Teams. Op het Ignite event is er nu Microsoft Teams Premium aangekondigd. Een toevoeging op het bestaande Teams product.
De toevoegingen zijn vooral gefocust voor (online) meetings in de zakelijke markt. Teams Premium wordt volgens Microsoft in 3 hoofdonderdelen gepresenteerd:
1. Personalisatie
– Meeting guides. Niet iedereen meeting is het zelfde. Met deze meeting guides komen er templates die je bij het creëren van de meeting kan kiezen. Hier kun je aangeven of het bijvoorbeeld een klantensessie, brainstormsessie, helpdeskcall. Met het kiezen worden de juiste instellingen van de meeting gelijk goed gezet. Bijvoorbeeld bij een klantensessie dat de klant even netjes in de lobby wacht. Bij een interne brainstormsessie uiteraard niet.
– Branding. Het verwerken van bedrijfskleuren/logo’s in je meetings:
2. Intelligentie
– Intelligent recap. Niet iedere meeting is even nuttig. Op basis van AI worden de meetings waar je bij bent (of niet) meer impactvol. Zo komen er suggesties die op basis van wat er in de meeting gezegd wordt. Bijvoorbeeld een follow up bij een actiepunt. Het lijkt er op of er dan een virtuele assistent aanwezig is.
– Na de meeting kan je veel gerichter zoeken in de opnames die dan net zoals bij YouTube in hoofdstukken is opgedeeld. Je krijgt automatisch te zien waar jouw naam is vernoemd, of wanneer een scherm gedeeld is. Of wanneer je uit de meeting bent gegaan zodat je snel de opname op dat punt kan hervatten.
– Transcripties. Die worden doorzoekbaar vanuit het zoekscherm in teams. Ook komen er live vertalingen. Handig als je veel internationaal werkt.
3. Security
– Met “advanced meeting protection” kan je meetings specifiek als vertrouwelijk markeren. Dit kan er voor zorgen dat vertrouwelijke bijlages niet zomaar naar iedereen meekomen door dat de meeting uitnodiging zomaar doorgestuurd wordt.
– Om dit ook zichtbaar te maken komt er dan een watermerk in dit soort type meetings.
Al dit bovenstaande zal wel tegen bijbetaling toegevoegd worden onder de Teams Premium noemer als een soort van “add on” op je bestaande Microsoft licentie. Komt in februari 2023 beschikbaar.
Hoewel Loop nog steeds (wat ons betreft) in de kinderschoenen staat, wordt het product verder uitgebreid. Wat is Loop? Daar hebben we een eerdere blog over geschreven: Microsoft Loop; wat en voor wie is het?
Wat er nu bij Ignite is aangekondigd is dat Loop met nog meer productiviteitsapps van Office/Microsoft 365 gaat werken. Het komt naar Word Online (dus in je browser), Whiteboard en Outlook. Ook gaat het zijn eigen app krijgen om al je Loop components die je in al die verschillende apps gestart bent, terug te vinden (gelukkig maar!).
Net als voor Microsoft Designer is er voor Loop een wachtlijst. Meld je aan op de wachtlijst om het te gaan gebruiken.
Context IQ is gepresenteerd als een nieuwe set aan mogelijkheden die je tijd moet besparen. Het gaat productsuggesties doen in bijvoorbeeld je Outlook mails. Stel je bent een mail of een chat aan het tikken, en je typt @documentnaam, en vervolgens komt er een pop-up waarmee je het document snel kan toevoegen aan je bericht. Je hoeft dus niet meer in Outlook of Teams bericht naar het “paperclipje” te gaan en dan vervolgens nog het bestand te zoeken. Dit gaat naar mijn mening inderdaad veel tijd schelen, maar zal misschien wel eventjes wennen zijn.
Meer zien van Context IQ? Bekijk dan onderstaande video van 76 seconden:
Viva is het platform om de werknemers ervaring te bevorderen. Viva Connections wordt nu gezien als thuisbasis “Home” en krijgt een nieuwe look. Een startpunt in o.a. Teams met een dashboard om alle gewenste Viva modules inzichtelijk te hebben. Ook zijn de verschillende Viva modules onderhevig aan uitbreiding van functionaliteiten. Zo kunnen er met Viva Goals of Viva Learn, adaptieve kaarten met persoonlijke doelen of leerpaden in het dashboard toegevoegd worden. Lees hier meer over de specifieke modules.
Ja, je leest het goed. Microsoft en Meta gaan samenwerken omtrent het implementeren van de Metaverse. Zo kan je “straks” de 3D-brillen van Meta (Quest) op je neus zetten. Ook maak je even je eigen karakter om vervolgens samen in de meeting te zitten waarbij je (met je 3D-bril) kan rondkijken.
Naast Teams Premium zijn er ook voor Teams vernieuwingen aangekondigd. Een greep uit de meest interessante:
1. Chats verwijderen
Eigenlijk gek dat dit nog niet eerder kon. Mailtjes kan je namelijk wel verwijderen. Individuele chatberichten van jezelf ook. Maar nu komt de mogelijkheid om een hele chat te verwijderen.
2. Uitgesteld chat versturen
Met Outlook kan dit al een hele tijd. Een mailtje tikken en dan het moment kiezen wanneer hij daadwerkelijk verstuurd wordt (Lint bovenin > Opties > Bezorging uitstellen). Dit kan straks ook in Teams door simpelweg met de rechtermuisknop op het verzendicoontje te klikken om de opties zichtbaar te maken:
3. Videoclips maken en versturen
Er zal naast het verzendicoontje van je chat ook een cameraicoontje komen. Met die optie kan je snel een videoclip versturen. Meer weten? Ga naar: Een videoclip opnemen in Teams op Microsoft.com.
4. Excel Live
Opvolgend aan PowerPoint Live, tijdens de meeting een Excel delen waarbij de deelnemers tegelijk kunnen samenwerken in de meeting. We laten het je zien in onze Microsoft 365 video:
Dit soort tips nooit meer missen? Meld je aan en ontvang ook nog eens een e-book met 12 handige ICT-tips.
5. Teams bellen
– Gespreksgeschiedenisdetails wordt een stuk uitgebreider.
– Optie om “on hold” muziek toe te voegen.
6. Adobe PDF
– Het wordt mogelijk om Adobe te kiezen als standaard PDF viewer/editor in plaats van de ingebouwde Teams PDF viewer.
7. Teams Kanalen 2.0
– Teams kanalen krijgen een andere view. De knop om een nieuwe post te maken komt bovenaan, en nieuwe posts verschijnen daarmee ook bovenaan in plaats van onderaan. Dit lijkt mij een hele fijne toevoeging, zodat het voor (nieuwe) Teamsgebruikers helder is of ze in een groepschat of in een kanaal zitten.
– Iemand snel aan een (private) chat toevoegen met @naam vermeldingen. Lekker makkelijk. Hoef je niet de knop rechtsboven te gebruiken om vervolgens deelnemers toe te voegen.
8. Samen annoteren
Samen tekst markeren op een gedeeld scherm in een (opgenomen) meeting.
Met bovenstaande samenvatting (ja, dit was inderdaad een samenvatting :-)) hebben we geprobeerd een goed beeld te geven van zaken die je het komende jaar vanuit Microsoft kan verwachten. We begrijpen het als sommige gedeeltes meer vragen oproepen dan antwoorden geven. Heb je vragen, schroom dan niet om ze te stellen via onderstaand formulier. Ik, of een van mijn collega’s, zal de vraag z.s.m. beantwoorden.