We schreven er al eerder een blog over: als je kiest voor de SaaS-oplossing van Microsoft Dynamics 365 Business Central kies je voor een enorm flexibele oplossing. Ooit was een ERP-oplossing een one-size-fits-all-oplossing en was de integratie met je webshop of e-commerce-oplossing heel prijzig, maar dat behoort met Business Central tot een vaag en ver verleden.
Tot een aantal jaar geleden was het een kostbare en tijdrovende zaak om je e-commerce-platform te verbinden met je ERP-systeem. Je IT-partner moest op veldniveau nagaan hoe de koppeling eruit moest zien. De voorraad moest ingelezen, de beschikbaarheid moest helder zijn en worden aangepast zodra een artikel in het winkelwagentje werd geplaatst. Zie dan ook nog maar eens tien of twintig procent korting te verrekenen zonder dat daar programmeeracrobatiek aan te pas moest komen. Die tijd ligt gelukkig achter ons. Vandaag de dag kun je vrijwel alle e-commerce-platformen verbinden met Business Central middels een zogenaamde API.
API staat voor Application Programming Interface en het is feitelijk een slimme standaardkoppeling om twee applicaties met elkaar te laten praten. Alle bekende aanbieders van e-commerce-platformen, zoals WooCommerce en Shopware, hebben API’s ontwikkeld waarmee ze aan Business Central kunnen worden gekoppeld zonder dat je daar heel veel geld voor kwijt bent. Dat is het voordeel van standaardkoppelingen: er komen steeds meer aanbieders, waardoor de prijs daalt en de oplossing schaalbaar is.
Onze partner Sana gaat nog een stapje verder. Met het slimme platform Sana Commerce bieden zij fabrikanten, groothandels en distributeurs een mooie B2B e-commerce oplossing om hun webshop volledig te integreren met Business Central. Zo beheer je je webshop vanuit het ERP, inclusief voorraadniveaus, productinformatie, ordergeschiedenis en zelfs klantspecifieke prijzen. De orderflow vanuit de webshop komt mooi samen met de reguliere orderflow doordat de webshop is geïntegreerd met Business Central.
Met een API kun je vrijwel alle e-commerce-platformen verbinden met Business Central. Maar je kunt nog verder gaan: je webshop volledig integreren met Business Central. Dat heeft zo zijn voordelen.
Op deze manier hoef jij je niet meer druk te maken om de techniek, maar kun je je focussen op je business. Hoe ziet je product er zo aantrekkelijk mogelijk uit, hoe kun je je website zo efficiënt mogelijk inrichten, wat is de uitstraling die je webshop moet hebben? Dit biedt jou als ondernemer weer meer flexibiliteit. Ik schreef het al in een eerdere blog: als je kiest voor de SaaS-oplossing van Microsoft Dynamics 365 Business Central, kies je automatisch ook voor voortdurende verbetering.