Heb je wel eens overwogen om een app te maken? Misschien heb je dan ook wel eens gelezen over Power App, of misschien wel eens geprobeerd om een app in elkaar te klikken of al een training gevolgd, maar nu wil je Power Apps echt gaan inzetten bij je bedrijf.
Waar begin je, waar wil je Power Apps voor gaan gebruiken (en waarvoor niet)?
In onderstaande blog neem ik je mee in mijn ervaring met de eerste Power App die voor WSB Solutions is ontwikkeld: de WSB Inschrijvingsapp.
Al bij de eerste kennismaking met Power Apps schoten er een hoop ideeën door mijn hoofd. De mogelijkheden die het platform biedt zijn praktisch oneindig, dus dat was niet eens verrassend.
Ook diverse collega’s hadden van de nieuwe ontwikkelingen gehoord en kwam ook met ideeën.
Een kleine greep uit de geopteerde ideeën:
Stuk voor stuk goed ideeën, maar na kritische overweging wellicht niet hét idee voor de eerste app.
De eerste app moet namelijk direct raak zijn. Het vertrouwen van je collega’s en het MT moet direct gewonnen worden met deze app. Als deze app namelijk niet direct lukt, is de kans namelijk groot dat er voor een volgende app een stuk minder draagvlak zal zijn.
Een paar overwegingen die je kan maken om dit voorkomen:
Door op deze manier kritisch de idee te analyseren, waren alle ideeën wel goed maar niet voor een eerste app. Lastig, lastig, lastig. En nu…
Toen gekozen om het idee even te laten rusten. De ‘normale’ bedrijfsvoering ging ook gewoon door en wellicht komt een idee aanwaaien.
En dat kwam gelukkig: op een maandagmorgen begin dit jaar lag er bij binnenkomst op kantoor op de balie bij de receptie een A4-tje en een pen. Nieuwsgierig zoals ik ben even kijken wat het was.
Het bleek een registratie van bezoekers te zijn voor onze ISO-certificering. Bezoekers moesten hun naam, aankomst & vertrek en voor wie ze kwamen opschrijven. Aan het einde van de dag werd de A4 vernietigd wegens AVG.
Dit klink als een schot in de roos: simpel proces, niet-bedrijfskritisch proces (eventueel A4 nog voor de zekerheid achter balie als back-up houden), elke dag hebben we bezoekers over de vloer welke zich verplicht moeten registeren & geen (digitale) alternatieven beschikbaar. Voor een automatiseringsbedrijf als WSB straalt een app voor inschrijving veel meer uit dan een simpel A4.
Gaan dus!
Pas op om niet direct de diepte in te duiken met het ontwerpen van de Power App. Zorg eerst voor voldoende draagvlak binnen je organisatie om de verwachtingen te managen. Concreet voor deze case heb ik hiervoor het volgende gedaan
Bij alle seinen op groen uiteindelijk pas aan de slag gegaan.
Het ontwerp
Natuurlijk altijd leuk om het ontwerp te bespreken. Dit wil ik toch even kort en krachtig doen. Als je hier meer over wilt weten, neem graag contact met ons op.
Voor het ontwerp was ik begonnen op een kladje. Hierbij het proces zo simpel mogelijk gemaakt (uitbreiden kan altijd) en waar mogelijk gebruik gemaakt van (online) Microsoft producten.
Het proces is als volgt geworden (en het kladje heb ik even netjes digitaal gemaakt aangezien mijn handschrift wellicht niet door iedereen te lezen is)
Aandachtspunten
Nadat de Power App gereed was (en trots op het resultaat), heb ik deze voor live-gang nog aan alle betrokken gedemonstreerd. Natuurlijk nog een paar kleine (voornamelijk) visuele aanpassingen doorgevoerd. Ook hiervoor nog met een collega van Marketing gespard welke een paar goed ideeën voor de lay-out had.
Een mooie tablet laten bestellen en inmiddels staat deze met de Power App al enkele maanden bij de receptie.
De reacties (intern en extern) zijn positief en dit biedt draagvlak voor nieuwe apps. We hebben er al weer een paar in de pijplijn en ook één hele interessante waar een komende blog over zal gaan.
Ook zijn we intern bezig om de WSB Inschrijvingsapp te standaardiseren, zodat we deze bij onze klanten kunnen uitrollen. Wordt dus vervolgd.
Meldingen