Van klanten en nieuwe medewerkers krijgen we vaak de vraag waar de afkorting WSB voor staat. Toen ik daar navraag naar deed bij mijn collega's, kwam er wat los: mooie verhalen werden verteld en tal van foto's kreeg ik in mijn Teams-chat. Een mooie aanleiding om er een blog over te schrijven.
Om gelijk antwoord te geven op de vraag waar de afkorting WSB voor staat, WSB staat voor “Wetenschappelijk Software Bureau”. In 1987 begonnen als een onderdeel van een glasbedrijf voor het maken van software voor het automatiseren van sterkteberekeningen voor het glas. Tegenwoordig heeft de afkorting geen betekenis meer en is WSB als zelfstandige onderneming uitgegroeid tot een ICT-speler van formaat die landelijk actief is. Wat is het geheim achter de groei en hoe gaat dit verder? Onze directeur Jan Penning en ‘man van het eerste uur’ Ard Dekker aan het woord.
Toen Ard in 2004 als ICT-consultant bij WSB begon was hij één van de 7 werknemers. Hij zat nog in de kaartenbak van toenmalig directeur Bart Rietveld en werd door hem uitgenodigd om te solliciteren. Eenmaal begonnen werd hij gelijk in het diepe gegooid. “Het was een nogal andere tijd in de ICT dan nu,” vertelt hij met enthousiasme. “Je reed met een busje, met achterin wat netwerkapparatuur en een firewall die ik nauwelijks snapte, naar een klant toe en zocht ter plekke uit hoe het werkte. En als je er niet uitkwam, dan belde je een collega die je dan verder hielp. Uiteraard liet je de klant daar niets van weten. Het was een zeer steile leercurve, maar wel een hele leerzame. Uiteraard gaat het er tegenwoordig heel anders aan toe bij WSB.”
Ard Dekker anno 2009 tijdens een personeelsuitje
Oprichter Cees Bakker (nog steeds volop actief met zijn grote passie: programmeren) en oud-directeur (maar nog altijd zeer betrokken) Bart Rietveld anno 2009 vlak na de opening van het nieuwe / huidige kantoorpand.
Rond die tijd begonnen grote veranderingen bij WSB, licht Jan toe. “Zo’n 15 jaar geleden kreeg het bedrijf een meer commerciële inslag en werd de basis gelegd voor verdere professionalisering. Naast het bouwen van maatwerk software gingen we meer algemene ICT-diensten leveren en namen we het systeembeheer van onze klanten over. Ook begonnen we met het leveren van de ERP software van Microsoft Dynamics NAV, nu Business Central genoemd. We hebben ons succesvol gespecialiseerd in technische groothandels waarvoor we speciale Add-ons voor Dynamics ontwikkeld hebben en nu door bedrijven in heel Nederland gebruikt worden. Het zijn allemaal keuzes die WSB tot de dag van vandaag hebben gevormd. En met succes dus!”
Ard maakte de groei van dichtbij mee. Van 7 man groeide het bedrijf in 15 jaar uit tot de 65 man van nu. “Vroeger was het soms echt een gekkenhuis. Ik weet zeker dat het bedrijf regelmatig te hard is gegroeid. Ons kantoortje aan de Rivierdijk puilde op een gegeven moment zo uit dat sommige mensen zo’n beetje in de keuken zaten te werken.” Alweer tien jaar geleden zijn we gelukkig verhuisd naar een nieuw en modern kantoorpand langs de A15 waar we een stuk meer ruimte hebben. Het is niet te missen, ‘s avonds is het volledig paars verlicht.”
Het oude pand aan de Rivierdijk
Het huidige pand in aanbouw
Het geheim achter die groei is Ard wel duidelijk: jonge, enthousiaste, goed geschoolde werknemers en een doortastende directeur. “Iedereen was jong en enthousiast over IT. Als we eenmaal een opdracht bij een nieuwe klant hadden gedaan gingen ze nooit meer weg. Ook omdat we de klant altijd bewust centraal stellen. Ze bleven en hadden dan weer nieuwe opdrachten voor ons.”
Toen Jan in 2016 directeur werd stond WSB voor een nieuwe uitdaging, de opkomst van de Cloud maakt noodzakelijk dat WSB moet overstappen op een nieuw bedrijfsmodel. “Bij steeds meer bedrijven worden Cloud applicaties zoals Office 365 de standaard. We helpen veel van onze klanten om van een traditionele ICT-omgeving over te stappen naar de cloud. En vanwege de grote voordelen van de cloud gaat dat eigenlijk vanzelf. In plaats van een grote investering ineens, betalen onze klanten nu per maand en alleen voor wat ze echt gebruiken. Hierdoor verandert wel ons bedrijfsmodel. In plaats van een traditionele ICT-leverancier zijn we veel meer een partner die samen met de klant kijkt hoe ze digitale technologie kunnen toepassen om hun unieke bedrijfsdoelstellingen te realiseren.”
”Daarbij hebben we een duidelijke ambitie. We streven ernaar de nummer 1 Microsoft Cloud partner voor het Nederlandse MKB te zijn. We zijn betrokken bij onze klanten en zorgen er bij alles wat we doen voor dat onze klanten onze oplossingen ook echt gebruiken en zoveel mogelijk uit hun IT-investering halen. Oftewel: meer doen met minder gedoe.”
En de ambities gaan verder dan de landsgrenzen. Jan: “Het afgelopen jaar hebben we een paar apps ontwikkeld voor het al eerder genoemde Business Central. We waren wereldwijd zelfs de eerste Microsoft partner die een app lanceerde met extra functionaliteiten specifiek voor groothandels. De apps die wij maken zijn te downloaden in de AppSource van Microsoft en dus wereldwijd te downloaden. Hiermee zijn we het afgelopen jaar dus de grens over gegaan. En dat zal zich alleen nog maar verder ontwikkelen verwacht ik , want ook in 2020 gaan we verder met het ontwikkelen en wereldwijd beschikbaar maken van apps.
Jan Penning tijdens een klantendag anno 2018
Groot gedeelte van WSB-medewerkers (met hun partners) anno 2019
Ondanks de enorme groei en verandering van WSB heeft Ard het nog prima naar zijn zin. “Ik heb veel als consultant gewerkt bij onze klanten. Zo heb ik van mijn vijftien jaar bij WSB, tien jaar lang IHC als klant gehad. Omdat ik er al zo lang rondliep hebben ze mij verschillende keren een baan aangeboden. Iets wat ik niet heb gedaan. Ik heb altijd hart voor WSB gehad en nog steeds! Het is hier altijd leuk om te werken, ik ben blij met mijn collega’s en we hebben regelmatig een personeelsuitje naar het buitenland toe. Ik ben hier voorlopig nog niet klaar!”
Wilt u meer weten over WSB en hoe we uw bedrijf kunnen helpen te automatiseren? Surf dan lekker rond op deze website of ga gelijk naar het contactformulier.