Terug naar het overzicht
Microsoft 365

Microsoft Bookings: plannen en beheren van afspraken is nu een koud kunstje

Edwin Combrink
Geplaatst op 17 juni 2020

Met de app Bookings van Microsoft maakt u het uw klanten wel heel gemakkelijk om afspraken met uw bedrijf in te plannen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inplannen van afspraken voor uw kappersafspraak of bijvoorbeeld het inplannen van een spreekuur met een docent, maar het is ook heel handig voor het reserveren van een vergaderruimte op kantoor. Allemaal afspraken die u gemakkelijk met Bookings in kunt plannen en kunt beheren.

Groot voordeel van Bookings is dat je minder tijd kwijt bent met het inplannen en beheren van uw agenda en die van collega’s. Maar belangrijker is dat u uw klanten optimaal kunt bedienen, u wordt veel servicegerichter, want met Bookings maakt u het gemakkelijker voor uw klanten om afspraken met u in te plannen.

Microsoft Bookings

Uw klanten zullen blij zijn met de flexibiliteit, het gebruiksgemak en de controle die ze zullen ervaren met Bookings. Op de reserveringspagina kunnen ze een afspraak plannen op de voor hen gewenste tijd, ze ontvangen een bevestigingsmail en agenda-uitnodiging en kunnen de reservering indien nodig wijzigen of annuleren. Uiteraard wordt uw agenda dan automatisch bijgewerkt en krijgt u daar een melding van.

Ook kun je een buffer-tijd toevoegen voor en na de afspraken die je inplant, zodat er genoeg tijd is om de volgende afspraak voor te bereiden en de vorige meeting goed kan worden afgesloten.

Gekoppeld aan je Office 365-agenda is dit dus ideaal om je planning zo efficiënt mogelijk bij te houden. En door de integratie met de Office-agenda van personeel helpt het om snel beschikbare tijden te vinden en dubbele reserveringen te voorkomen.

Bookings helpt u om meer bezig te zijn met uw klanten en minder tijd te besteden aan plannen van afspraken.

Hoe werkt Bookings?

Met Bookings kun je een reserveringspagina maken die je kunt insluiten in je website en kunt aanpassen naar je eigen huisstijl. Vervolgens kun je zelf aangeven welke tijden beschikbaar zijn. Klanten loggen in en reserveren de gewenste tijd en kiezen het onderwerp van de afspraak (of dienst die ze willen afnemen). Daarna ontvangen zowel de klanten als jijzelf een bevestiging van de reservering en wordt het automatisch in de agenda gezet.

Belt een klant op om een afspraak te maken? Dan zet je de afspraak gewoon via dezelfde pagina in de agenda, zodat er automatisch een herinnering zal worden verstuurd en er eventueel automatisch benodigde buffer-tijd gereserveerd wordt.

Het is ook mogelijk om in te stellen dat klanten een afspraak kunnen inplannen met een specifieke medewerker. Juist omdat die medewerker hun specifieke contactpersoon is of omdat ze de vorige keer zo goed geholpen zijn door die medewerker.


Bekijk de video ontdek in 2 minuten hoe Bookings werkt

Reserveren van vergaderruimtes

De functionaliteiten van Microsoft Bookings kunnen ook alleen voor interne afspraken gebruikt worden, zoals het reserveren van vergaderruimtes voor meetings. In dat geval worden de medewerkers als de klant gezien en de vergaderruimtes als de medewerkers. De “medewerkers” zijn alleen op bepaalde momenten beschikbaar en kunnen niet dubbel ingepland worden.

Meer info

Meer weten over de functionaliteiten van Microsoft Bookings en hoe het van toegevoegde waarde kan zijn voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op.

Meer weten?

Laten we eens kennis maken. Neem contact op met Maurice.