Microsoft stopt op 31 juli 2021 met Skype for Business. Ooit was Skype, het VoIP-programma van Microsoft waarmee je kunt (video)bellen en chatten over internet, razendpopulair. Inmiddels heeft Skype for Business al enige tijd de opvolger: Teams, met uitgebreide extra functionaliteiten. Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft Microsoft Teams enorm aan terrein gewonnen. Toch zijn er nog steeds bedrijven die Skype gebruiken of geïnstalleerd hebben staan. Tijd om na te denken over het alternatief. In deze blog leggen we uit waarom Teams Bellen een goed alternatief is.
Met Skype – for Business – kon je bellen en beeldbellen, later kon je ook via Skype bellen naar vaste of mobiele nummers. Daar had je dan wel een Skype-tegoed of een abonnement voor nodig. Sinds maart vorig jaar heeft Microsoft Teams enorm aan populariteit gewonnen. Ondanks dat er nog steeds bedrijven zijn die Skype gebruiken, is de overstap naar Teams misschien wel voordeliger dan je denkt. De voordelen van Microsoft Teams en Teams Bellen op een rijtje.
De ouderwetse telefooncentrale heeft met de tijd een enorme ontwikkeling meegemaakt. Eerst kon je alleen bellen en gebeld worden, later kon je ook telefoontjes doorverbinden. Nog later kwam daar bellen over IP bij. Dat had grote kostenvoordelen, maar je had nog steeds een apart telecom-netwerk nodig, dat ook beheerd moest worden.
Met Teams Bellen is telefonie een functie geworden die je aanzet binnen je IT-netwerk. Die specifieke telecomkennis die nodig was, is daarmee overbodig geworden. Dat betekent dat je geen aparte telecom- en IT-partner meer hebt, maar dat alles onder één dak ondergebracht kan worden. Eén partner, één aanspreekpunt. En niet te vergeten: één waterdichte beveiliging.
1. Met meerdere mensen tegelijk (beeld-)bellen
Met Microsoft Teams kun je met meerdere mensen tegelijk (beeld-)bellen. Sterker nog, je kunt er hele live-evenementen mee organiseren, waar je ook externen – geheel geanonimiseerd – aan kunt laten deelnemen.
2. Samenwerken
Met Microsoft Teams kun je eenvoudig samenwerken met mensen, zowel intern als extern. Je kunt zelfs vanuit het document waaraan je samenwerkt een collega of partner bellen. Wil iemand even niet bereikbaar zijn? Dan kan hij of zij dat zelf aangeven.
3. Bellen zonder telefoontoestel
Het maakt niet meer uit hoe je iemand benadert. Dat kan via mobiel, via vaste telefoon of via het e-mailadres. Je hoeft dus zelfs niet meer de telefoon erbij te pakken om iemand te bellen. Dat doe je gewoon vanuit de applicatie.
4. Uitgebreide(re) belplannen
Microsoft heeft de belplannen die ze voor Skype beschikbaar had, naar Teams gebracht. De keuzemogelijkheden zijn uitgebreid. Bovendien ben je niet verplicht om een belplan bij Microsoft af te nemen. Wij kunnen hierin de beste optie voor uw bedrijf adviseren.
5. Live ondertiteling
Met Microsoft Teams kun je zelfs gebruik maken van live ondertiteling, zo is je gesprek ook te volgen voor mensen die je taal niet spreken of het gesprek om een andere reden niet kunnen luisteren of verstaan.
6. Makkelijk beheerbaar
Doordat Microsoft Teams op het IT-netwerk draait, zijn de domeininstellingen met toegangs- en gebruikersrechten van toepassing. Handig voor het beheer van nieuw en vertrekkend personeel. Beveilig je daarbij reeds je data en documenten al via Microsoft 365, dan werkt dit ook door binnen Microsoft Teams.
7. Makkelijk op- en afschalen
Meer medewerkers of – tijdelijk – minder medewerkers? Op- en afschalen is geen probleem!
Microsoft investeert veel in de continue ontwikkeling van Teams en Teams Bellen. Er komt dus nog veel meer moois aan!