Na ‘Het Nieuwe Werken’ begin deze eeuw en het thuiswerken tijdens coronatijd, hebben we nu ‘Het Hybride Werken’. Je zou kunnen zeggen dat hybride werken het nieuwe werken is. Al is dat nieuwe werken ook niet meer zo nieuw. De term werd al gebruikt in de 18e en 19e eeuw tijdens de Industriële Revolutie. Mensen gingen massaal in fabrieken werken en niet meer thuis op het land. Men noemde dat ook wel Het Nieuwe Werken. Grappig dat toen we twee eeuwen later door de digitalisering de mogelijkheid kregen om kantoorwerk thuis te doen, we dit dezelfde naam gaven terwijl de beweging precies andersom was.
Maar goed, we praten inmiddels dus over hybride werken: een (goede) balans tussen thuiswerken en op kantoor werken.
Hybride werken combineert het beste van werelden. Tijdens de coronatijd hebben we wel gemerkt dat alleen maar thuiswerken ook niet alles is. Contacten met collega’s werden minder en het gevoel bij het bedrijf misschien wel nóg minder. Maar iedere dag twee keer in de file staan om naar je werk en weer naar huis te gaan, is eigenlijk ook echt niet meer van deze tijd. En met alle digitale mogelijkheden ook niet nodig.
Toch blijft hybride werken voor veel organisaties een uitdaging. Iedere directeur / manager is verschillend en kijkt er anders tegenaan. Het zijn soms net mensen . Net als hun medewerkers trouwens. De een vindt het heerlijk om veel thuis te werken, de ander moet er niet (meer) aan denken iedere dag thuis te zitten en is het liefst zoveel mogelijk op kantoor. Maar denk ook aan toekomstige werknemers. De generatie schoolverlaters staat er over het algemeen anders in dan de generatie die is opgegroeid in de jaren 80 en 90.
Het kantoor wordt meer en meer een ontmoetingsplek. Een plek waar je goed kunt samenwerken. Een plek waar medewerkers brainstormen, vergaderen én socializen (iets wat je met Teams en zonder de welbekende koffieautomaat toch veel minder doet). Tegelijkertijd is het belangrijk om goede thuiswerkplekken te faciliteren. Ja, er komt nog nogal wat bij kijken bij dat hybride werken.
Het hybride werken vraagt aanpassingen, zowel op het gebied van ICT als organisatorisch. Want hoe zorg je ervoor dat iedereen op een productieve manier kan deelnemen aan een vergadering? Vergaderingen plannen op vaste kantoordagen of liever apparatuur waarmee je de medewerker virtueel naar kantoor haalt. De bal ligt bij jou als directeur of ICT-manager. Hoe richt je als organisatie het hybride werken professioneel in? We hebben er een whitepaper over geschreven en delen graag de belangrijkste tips.
We wisten dat dit onderwerp leefde, maar hadden niet verwacht dat het zo erg leefde. Op LinkedIn werd de whitepaper in de eerste week al meer dan 100 keer gedownload. Download hem hieronder ook.