Hoek en Blok is een multidisciplinaire adviesorganisatie met kantoren in Sliedrecht en Barendrecht. Ze bieden rust en ruimte voor ondernemers zodat deze zich kunnen focussen op het ondernemen. Dat doen ze door niet alleen inzicht in de cijfers te geven, maar ook door te helpen bij het nemen en uitvoeren van de juiste beslissingen op het gebied van juridische en fiscale aspecten.
Hoek en Blok is sinds 1990 gevestigd in Sliedrecht en inmiddels door overnames en autonome groei uitgegroeid tot een organisatie met zo’n honderdtwintig medewerkers. Toen men door de jaren heen bleef groeien, groeide het besef van de noodzaak van een goede en vooral stabiele IT-omgeving.
– – – – – – – Henk Roos – – – – – – –
“Als onze ICT-systemen beschikbaar zijn, kunnen wij onze klant helpen.”
In de eerste jaren van deze eeuw maakte Hoek en Blok gebruik van de diensten van meerdere IT-partijen, maar ging meer en meer diensten van WSB afnemen. Henk Roos, ICT-beheerder bij Hoek en Blok licht toe: “Als je een paar jaar samenwerkt, groeit het wederzijdse vertrouwen. Er ontstaat een klik, omdat ze passen bij jouw eigen no-nonsense mentaliteit. Je merkt bovendien dat ze zich aan hun afspraken houden en ze verstand van zaken hebben. Dat geeft vertrouwen en dan bouw je een relatie met elkaar op. Toen ik bij Hoek en Blok in dienst kwam was de ICT-omgeving instabiel en storingsgevoelig. Dit kostte collega’s (te veel) tijd. Op een gegeven moment komt het besef dat het anders moet. Toen zijn we een verbeterslag gaan maken.”
Henk Roos vervolgt: “We zijn een multidisciplinaire adviesorganisatie dus als we stil liggen, kost dat rechtstreeks geld. De collega’s zijn heel tevreden met hoe het nu gaat. De ICT-systemen zijn 24/7 beschikbaar. Hierdoor kunnen collega’s altijd en overal werken en nog belangrijker is dat we onze klanten kunnen blijven bedienen. Onze klantinformatie zit nu eenmaal in onze systemen, denk aan een jaarrekening, een aangifte enzovoorts.”
Een partnerrelatie valt of staat met vertrouwen. In de beginjaren van de samenwerking was er zelfs jaren geen servicecontract. Henk Roos: “Zo ging dat toentertijd. Maar als er wat was, kon ik altijd bellen. Nu hebben we een managed services contract, dat is een fijne aanvulling. Als een machine uitvalt of dreigt uit te vallen, krijg ik een signaal van het WSB-supportteam. Vroeger moest ik in het logboek kijken als er iets aan de hand was en dan zag je na een tijdje zoeken dat er bijvoorbeeld een disk vol liep. Nu kunnen we niet alleen reageren, maar het probleem vooraf al oplossen in plaats van achteraf de pleister plakken.”
“Dat is een grote zorg minder aan je hoofd.”
“Dat servicecontract heeft mij wel heel veel gebracht. Een bepaalde rust in mijn hoofd. Het is lekker om te weten dat er een team achter je staat als je er zelf niet bent. Het is eigenlijk ook een back-up van onze eigen IT-afdeling. Ook als ik er niet ben, worden de medewerkers niet aan hun lot overgelaten. Dat is een grote zorg minder aan je hoofd.”
Ondanks de grote tevredenheid, blijft Henk Roos ruimte zien voor verbetering: “Een verbeterpunt is wellicht het ons op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen uit de markt. Ik heb dit gemeld en dan weet ik dat daar iets mee gedaan wordt.”
“Hoek en Blok is een tevreden klant. Anders hou je het ook niet zo lang met elkaar vol. Ik krijg vaak complimenten van collega’s. Ze zeggen dan ‘sinds dat jij hier rondloopt is het super stabiel’. Maar dan zeg ik: ‘Dat doe ik niet alleen. Dat doe ik met onze partner.’”