BAS Parts pand
Terug naar het overzicht
Bedrijfssoftware

BAS Parts

"Bij WSB hadden we gelijk het gevoel dat er goed naar ons verhaal werd geluisterd en meegedacht."

Bas Parts is een technische groothandel in nieuwe en gebruikte onderdelen voor trucks en trailers. Van complete cabines, motoren, versnellingsbakken tot kleinere onderdelen zoals steunen en dynamo's. BAS Parts is onderdeel van de BAS Holding B.V., een holding die als één aanspreekpunt voor transportbedrijven wil fungeren als het om transportmaterieel en diensten gaat. Het bedrijf is gevestigd in het Brabantse Veghel.

BAS Holding bestaat sinds 1967 en onder de holding vallen een aantal gerenommeerde bedrijven zoals BAS Trucks, BAS Truck Center, BAS Vans, BAS Machinery en sinds 2008 ook BAS Parts. Maikel Heesters, verantwoordelijk voor de hele divisie van BAS Parts: “We hebben meer dan 100.000 nieuwe en gebruikte truck en traileronderdelen op voorraad. We voeren alle Europese merken, maar we zijn specialist in truck parts voor Volvo, DAF en Renault. We kunnen de klant daar echt in vooruit helpen. Dus als de klant een motor zoekt, zoeken we voor hem uit of die motor gaat passen en of dit het juiste onderdeel is wat hij zoekt.”

BAS Parts - Nieuwe en gebruikte onderdelen

ICT & E-commerce

Maar dat is niet het enige wat BAS Parts uniek maakt. Het bedrijf loopt ook voor op het gebied van e-commerce. Dirk Bekkers, Projectleider voor de implementatie van Dynamics NAV vertelt: “Je zou binnen een handelsbedrijf verwachten dat de afdeling Verkoop de grootste is, maar dat is bij ons de afdeling ICT & E-commerce. Dat laat wel zien dat automatisering heel belangrijk voor ons is. Zo bouwen we bijvoorbeeld voor een groot deel onze eigen software. We hebben een volledig eigen ERP-systeem gebouwd dat is gekoppeld met de boekhouding, maar ook met de werkplaats, het stukje after sales, planning, shipping, transport etcetera.

Dat hebben we gedaan omdat de bestaande pakketten toegespitst zijn op de verkoop van nieuwe voertuigen. En wat wij doen, de verkoop van gebruikte voertuigen, is echt wat anders. Het is gebouwd op onze eigen ervaring en alles zit in dat eigen ERP-systeem of is er mee gekoppeld binnen BAS Trucks.”

– – – – – – – Dirk Bekkers – – – – – – –

BAS Parts - Dirk Bekkers

“Automatisering is heel belangrijk voor ons.”

Waarom Microsoft Dynamics NAV?

Dan rijst de vraag waarom BAS Parts geen gebruik maakt van het ERP-systeem van BAS Trucks, maar van Microsoft Dynamics NAV. Maikel Heesters: “We hebben voor Dynamics NAV gekozen om een drietal redenen. Allereerst het kostenplaatje. We hebben een schatting gemaakt en we kwamen tot de conclusie dat het wel erg duur zou worden. Daarnaast kwam het tijdsaspect om de hoek kijken. We hebben behoorlijk wat projecten op de rol staan. Dat zou betekenen dat het zelf bouwen minimaal twee jaar zou duren en dan was ook nog de vraag wanneer er aan begonnen kon worden.

Tenslotte, de derde reden: waarom zou je zelf iets bouwen als er bestaande systemen zijn die voor het grootste deel in onze wensen voorzien? Wel gaan we Dynamics NAV met ons eigen ERP-systeem koppelen, want als een klant een bepaald type DAF Truck koopt, dan is het wel handig als men bij BAS Parts weet welke onderdelen die klant in de toekomst nodig heeft.”

BAS Parts - dealer van oa DAF

Verschillende ERP-systemen vergelijken

Na de beslissing om de ERP-software niet zelf te gaan bouwen, is men bij een aantal andere bedrijven gaan kijken en hebben ze een aantal leveranciers uitgenodigd. Daarbij werden verschillende ERP-systemen en leveranciers naast elkaar gelegd.

Keuze voor Dynamics NAV

De keuze viel op Dynamics NAV. Dirk Bekkers: “Dynamics NAV paste het beste bij onze wensen en eisen. We werken we nu ook al met Dynamics NAV, een oude versie, dus dat maakt de overgang naar “het nieuwe NAV” ook minder ingrijpend. Alhoewel, het toch behoorlijk vernieuwd is vergeleken met de versie waar wij nu mee werken. Daarnaast kwam NAV er bij de referentiebezoeken ook heel goed uit.”

De keuze voor een goede en betrouwbare partner

Maikel Heesters vult aan: “In het geval dat we weer voor NAV zouden kiezen, hadden we twee leveranciers geselecteerd: onze huidige leverancier en WSB Solutions. Een familielid van een van de medewerkers werkte met Dynamics NAV en noemde WSB Solutions als een goede en betrouwbare partner. Bij WSB hadden we gelijk het gevoel dat er goed naar ons verhaal werd geluisterd en meegedacht. Daarnaast hadden we als voorwaarde dat we niet te veel maatwerk wilden. In WSB vonden we een partner die meedenkt voor de best mogelijke oplossing binnen NAV.”

Een succesvolle implementatie

De implementatie is anno april 2018 nog in volle gang en de planning is al iets uitgelopen. Dirk Bekkers: “We hebben een hele intensieve POC (Proof of Concept) en FO (Functioneel Ontwerp) fase achter de rug. We hebben alles tot in detail op papier gezet. We zijn dus aan de voorkant al heel vroeg door alle facetten heen gelopen. Dat kost tijd, maar daar hebben we tijdens de implementatie alleen maar profijt van.

Ik heb als projectleider dan ook alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Daarnaast hebben we van WSB de toezegging gehad dat de planning realistisch en goed is. Dus daar gaan we gewoon van uit. Het wordt pittig, maar het is behapbaar. Wat mij betreft is het tot nu toe een hele goede samenwerking.”

– – – – – – – Maikel Heesters – – – – – – –

BAS Parts - Maikel Heesters

“Bij WSB hadden we gelijk het gevoel dat er goed naar ons verhaal werd geluisterd en meegedacht.”

Goede samenwerking

Maikel vult aan: “We hadden zelf al het een en ander voorbereid. Toch is het dan fijn dat er vanuit WSB een leidraad wordt aangehouden en dat we zeker weten dat we elke stap hebben doorlopen. Zo zijn we samen tot een goed functioneel ontwerp gekomen. We werken samen naar iets toe; met een duidelijk plan en doel voor ogen. Tot nu toe ervaren we dat als heel positief.”

Meer weten?

Laten we eens kennis maken. Neem contact op met Maurice.