Het Amsterdamse Anamet Europe maakt beschermslangen en koppelingen die gebruikt worden om kabels te beschermen en om gassen en vloeistoffen te transporteren. Over de hele wereld worden hun producten gebruikt. We spreken met Peter Warmerdam, Financieel Manager bij Anamet: “Voor onze slangen zijn tal van toepassingen te bedenken. We maken slangen voor de olie- en gasindustrie. Onze slangen worden ook veel gebruikt in rail en metro. Maar ze kunnen ook worden gebruikt om snoeren van surveillancecamera's te beschermen. Of in een onderzeeër of een kerncentrale. Europa is grootste deel van onze omzet, maar we zijn ook actief in India en het Midden-Oosten, o.a. in de olieverwerkende industrie. De toepassingen zijn heel divers.”
Anamet is begonnen in de Jordaan en na wat naamswijzigingen, verschillende eigenaren en verhuizingen is het uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met ruim 70 medewerkers waarvan 12 in het buitenland. “Zo’n 50 collega’s maken gebruiken van de IT-systemen en ik ben – met uitzondering van de machinesoftware in de fabriek – verantwoordelijk voor alle apparaten die zij gebruiken: pc’s, printers, handscanners, etcetera.”, aldus Peter. “Qua verdeling bestaat mijn werk voor de helft uit IT en 50% financieel. Maar omdat we nogal groeien, groeien ook mijn IT-taken.”
– – – – – – – Peter Warmerdam – – – – – – –
“Jullie zijn ook met de toekomst bezig en dat is voor Anamet fijn, want we hebben niet alleen iemand nodig die de bestaande situatie beheert, maar die de bestaande situatie verder helpt de toekomst in.”
Op dat moment werkt Anamet met 2 verschillende IT-partijen: 1 voor de IT-systemen en 1 leverancier voor het ERP-pakket Microsoft Dynamics NAV. “We hadden toen veel performanceproblemen. De IT-partner zei dat alles goed functioneerde en de NAV-partner ook. Maar het werkte níét. Het werd frustrerend. Dan heb je een hele stapel orders die je in wilt voeren en dan werkt je systeem niet mee.
Ondertussen hadden we wel alle switches vervangen, goede bekabeling door het hele pand laten leggen, alles wat je kon verzinnen wat die performanceproblemen veroorzaakte hadden we aangepakt en toch werkte het niet. Toen hebben we in het MT de knoop doorgehakt en besloten dat er een nieuwe IT-partij moest komen. Dan kun je kiezen: of de IT-partner vervangen of de NAV-partner. We hebben gekozen de IT-partner te vervangen.”
Belangrijkste voorwaarde is dat de nieuwe automatiseerder ook verstand heeft van Dynamics NAV. Peter: “Ik heb best een tijdje rond zitten kijken en toen kwam ik op een gegeven moment op YouTube een filmpje tegen van WSB. Ik vond het leuk dat er een IT-bedrijf was die daarmee bezig was. Dat liet zien dat jullie niet alleen bezig zijn met de bestaande situatie, maar ook met de toekomst. Dat mis je nog wel eens bij automatiseerders. Ze houden het bestaande in de lucht, maar ze moeten je ook verder brengen.
Ook jullie sales consultant had duidelijk verstand van zaken. Een verkoper die technisch goed onderlegd is. Hij wist duidelijk waar hij het over had en dat geeft vertrouwen. Ik heb heel veel partijen gesproken en bij WSB had ik echt het gevoel dat we op dezelfde golflengte zaten. Doorslag gaf echt dat jullie ook NAV doen. Niet dat jullie onze NAV-partner zouden worden, maar jullie hebben er wel kennis van. En dat is wel zo handig weten we uit het verleden.”
“Ondanks het goede gevoel zijn we voorzichtig te werk gegaan. We hebben een aantal zaken gefaseerd uit laten voeren. Als het dan ergens niet lukt, kan je altijd nog afscheid nemen van elkaar. Maar dat is gelukkig niet aan de hand. Inmiddels zitten we zelfs in een traject om te zorgen dat jullie alle werkplekken in beheer gaan nemen. Ook zijn we met jullie aan de slag gegaan met Power BI voor onze rapportages.
En last but not least hebben jullie voor het thuiswerken een Azure Virtual Desktop server ingericht. Ook daar ben ik tevreden over. Ik merk wel dat de digitale vaardigheden er moeten zijn om daarmee aan de gang te kunnen. Niet iedereen kan dat. We hadden eerst een RDS-server voor de buitendienst. Die konden al inloggen vanuit bijvoorbeeld de thuissituatie. Die waren al een beetje vertrouwd met het remote werken. Uit het buitenland krijg ik van collega’s enthousiaste verhalen over de snelheid, maar ook de performance is erg goed. En dat was in het verleden wel anders. Daarnaast biedt het ze meer mogelijkheden, hele simpele dingen als je camera in Teams. In een RDS-omgeving deed die het niet, op Azure Virtual Desktop wel.”
“Nee, met de helpdesk gaat het goed. Projectmatig kan het beter. Niet alle trajecten zijn soepel verlopen. Ik moet wel zeggen dat de probleempjes die we hebben gehad wel goed worden opgelost. Maar het probleem ontstaat eerst en eigenlijk wil je dat het probleem niet ontstaat.”
Wat heeft de samenwerking met WSB Anamet opgeleverd? “De performanceproblemen die we hadden, zijn opgelost. Dat hoor ik ook van collega’s, dus dat is fijn. Dat is iets waar we echt op gehoopt hadden en dat je dan maar af moet wachten. Voor hetzelfde geld wordt het niet opgelost.
Het idee dat we vooraf hadden over het feit dat jullie ons verder kunnen helpen is bevestigd. Jullie zijn ook met de toekomst bezig en dat is voor Anamet fijn, want we hebben niet alleen iemand nodig die de bestaande situatie beheert, maar die de bestaande situatie verder helpt de toekomst in. We hebben ervaring met IT’ers die ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de cloud als een bedreiging zagen. Daar kan Anamet niet mee verder. Met een toekomstgerichte organisatie als WSB wel.”