Eind vorig jaar (2021) ging Endenburg Elektrotechniek op zoek naar een nieuwe ICT-partner. Ze besloten drie ICT-bedrijven uit te nodigen voor een kennismaking en uiteindelijk kozen ze voor WSB Solutions als nieuwe ICT-partner voor hun serverbeheer, werkplekbeheer, online back-up en alle Microsoft licenties. We zijn inmiddels bijna een jaar verder, een mooi moment voor een interview met Asset Manager Edwin Schreurs.
Edwin: “We werkten tot aan eind vorig jaar samen met een zzp’er. Daar waren we ook best tevreden over, maar het had veel nadelen. Je bent te afhankelijk van één persoon. Naast dat dat praktisch niet meer ging, was het ook een risico.”
“Daarnaast was er behoefte aan een servicedesk die je altijd kan bellen. We wilden meer zekerheid. En ook meer snelheid. Als je een ICT-probleem hebt, wil je snel en kundig geholpen worden. Met die zzp’er ging dat niet. En daarnaast weet één persoon nu eenmaal een stuk minder dan een grote groep mensen. Jullie hebben veel meer specialisten in huis, dus is er simpelweg meer kennis aanwezig.”
Edwin Schreurs: “Bij de kennismaking stelden jullie vragen: wat willen jullie en waar zijn jullie naar op zoek? In plaats van verkocht, werd er geluisterd.”
Redenen genoeg voor Endenburg om elders de ICT uit te besteden. Edwin ging samen met een collega op zoek via internet. Edwin: “We zijn op zoek gegaan naar een partij die bij ons past. We zochten naar een ICT-bedrijf dat net als ons een mkb-bedrijf is en ook voor andere mkb-bedrijven werkt. Grote ICT-bedrijven sloten we bij voorbaat uit, omdat je daar een nummertje bent. We zochten bewust naar een partij die je begrijpt en waar er aandacht voor je is. Via Google kwamen we onder andere bij jullie, WSB Solutions, uit.”
Met drie ICT-bedrijven werd contact opgenomen en zij werden uitgenodigd voor een gesprek. Edwin: “De andere twee partijen kwamen binnen en deden gelijk hun verkooppraatje. Bij jullie was dat anders. Er werden vragen gesteld als: wat willen jullie en waar zijn jullie naar op zoek? In plaats van verkocht, werd er geluisterd.”
Endenburg is een elektrotechnische installatiebedrijf met ongeveer 100 medewerkers. In 1928 is Endenburg gestart als lampenkappenwinkel aan de Korte Kade in Rotterdam-Kralingen vlakbij het huidige pand. Sinds 1950 heet het bedrijf officieel Endenburg omdat het toen in handen kwam van de familie Endenburg, maar inmiddels is de familie Endenburg geen eigenaar meer van het bedrijf.
Edwin: “We zijn best een speciaal bedrijf, want we hebben geen eigenaar. De aandelen van Endenburg zitten in een stichting. Alle medewerkers, van monteur tot directeur, zijn eigenlijk een beetje eigenaar van het bedrijf. Je zou kunnen zeggen dat het bedrijf van ons allemaal is. Dat zorgt voor een grote betrokkenheid en veel medezeggenschap in onze organisatie.
Wij roepen altijd: alles waar een draadje aan zit, dat doen we. Maar tegenwoordig is veel draadloos dus dat gaat ook niet meer helemaal op. We hebben grofweg twee stromingen binnen ons bedrijf: projecten en service. Ons werkgebied is vooral Rotterdam en omgeving. We hebben bijvoorbeeld een contract met de Gemeente Rotterdam voor ongeveer 200 panden. Daar doen we met nog twee andere partijen het beheer.”
“Later zijn we uitgenodigd bij jullie op kantoor. Hier maakten we kennis met meer medewerkers van WSB, onder andere ook met jullie directeur Jan. Het goede gevoel uit het eerste gesprek werd toen eigenlijk nog meer bevestigd. We merkten dat de aard van het bedrijf gelijkwaardig is. WSB is ook een bedrijf waar veel medewerkers een langere tijd werken. Dat is bij ons ook. En ook hebben jullie aardig wat klanten die al lang klant bij jullie zijn. Ook wij hebben veel klanten waar we al jaren voor werken. Ik denk dat we redelijk dezelfde cultuur hebben. We vinden het allebei belangrijk om kwaliteit te leveren en dan bouw je lange samenwerkingen op. Dat alles heeft de doorslag gegeven om voor jullie te kiezen. En tot nu toe hebben we daar nog geen spijt van.”
Zoals vooraf afgesproken werd er na een half jaar een evaluatie gehouden. “We zijn heel erg afhankelijk van ICT. Als dat uitvalt, kunnen we niks meer. Dan kunnen we geen werkorders meer maken, geen spullen meer bestellen. Nee, we kunnen echt niet zonder. Dus regelmatig evalueren en contact onderhouden is erg belangrijk. Vanuit ons kan ik zeggen dat we tevreden zijn. Natuurlijk zijn er altijd zaken die beter kunnen of aangepast moeten worden. In het begin hebben we wat problemen gehad met het herstarten van servers. Dat ging niet gelijk vlekkeloos en heeft ook een tijdje geduurd voordat dat was opgelost. Maar tot nu toe bevalt de samenwerking goed en heeft het zeker aan de verwachtingen voldaan.”
Endenburg Elektrotechniek bestaat bijna 100 jaar. Voor de automatisering is samen een roadmap gemaakt.
“Belangrijkste punt voor ons is misschien wel jullie servicedesk. Daar zijn we echt heel veel onrust in het bedrijf mee kwijtgeraakt. De samenwerking met WSB geeft ons rust. Onze medewerkers hebben nu een plek waar ze terecht kunnen én waar hun problemen snel worden opgelost. Als ze even vaststaan kunnen ze bellen en worden ze gelijk geholpen. Dat geeft heel veel rust binnen de organisatie en voor mij ook.”
“Daarnaast kijken we ook naar de toekomst. We hebben een route opgesteld richting 2028 wanneer we ons 100-jarig bestaan vieren. Voor de automatisering hebben we daarvoor samen met jullie een roadmap gemaakt. Waar gaan we heen en wat is daarvoor nodig. We doen niet alles in één keer, maar nemen bewust de tijd. De belangrijkste, meest cruciale zaken zijn eerst opgepakt, daarna kijken we verder naar verbeteringen en doorontwikkelingen. Over de roadmap en andere lopende zaken heb ik regelmatig contact met jullie accountmanager.”
“WSB geeft me een warm gevoel. Ik zie WSB als een persoonlijk, betrouwbaar bedrijf. En ik denk dat we samen nog verder kunnen groeien. We hebben een stevig fundament gebouwd en nu kunnen we door met verdere ontwikkelingen. Als ik terugkijk op het afgelopen jaar en zie wat er is voorgevallen aan problemen, heb ik eigenlijk niks te klagen. Al met al geef ik WSB een dikke voldoende.”