Eind 2023 verhuist Luxaflex Nederland van Hardinxveld-Giessendam naar het hoofdkantoor van moedermaatschappij Hunter Douglas in hartje Rotterdam. Voor onze voormalige overburen een mooi moment om de ICT-omgeving eens goed aan te pakken, want dat is op dat moment “eerlijk gezegd wel nodig”, aldus Applicatiebeheerder Patrick Verseput.
“Ik kende WSB al jaren, dus toen we aan dit IT-project begonnen wist ik meteen bij wie ik aan moest kloppen. We zijn begonnen met het up-to-date brengen van alle servers. Dat is gebeurd zoals het hoort: zonder dataverlies en zonder gedoe. En ook allemaal in de weekenden, dus veel collega’s hebben er nauwelijks iets van gemerkt. Het enige waar ze het aan hebben kunnen merken, is dat ze bepaalde rechten wel of niet meer hadden, want we hebben met de migratie de hele rechtenstructuur heringericht.”
Niet alleen de servers werden geüpgraded, deze zijn inmiddels ook allemaal redundant uitgevoerd. Daarnaast is ook de ICT-beveiliging flink verbeterd. Zo worden er nieuwe firewalls ingericht, een DMZ opgezet, moderne manieren van authenticatie ingericht zoals conditional access en is het Security Level van WSB geïmplementeerd. Allemaal in recordtijd.
Patrick Verseput: “Bij elke verandering moet je je afvragen wat is de impact op de mensen. Zo werkt WSB ook, dat klikt dus.”
“Dit is denk ik normaalgesproken een project van een jaar. Wij hebben het samen binnen enkele maanden gedaan. Dat we dit in recordtijd konden doen, komt ook omdat we al jaren samenwerken. En niet onbelangrijk: omdat er binnen Luxaflex het besef was dat er iets moest gebeuren. Dus dan moet je ook vertrouwen hebben in de ander.
De directeur van Luxaflex heeft mij toestemming gegeven om dit project samen met WSB te regelen. Hierdoor hoefde ik niet alles intern voor te leggen, wat natuurlijk enorm helpt om door te kunnen pakken. Nu hebben we een systeem dat klaar is voor de toekomst. Vertrouwen geven loont, zo blijkt maar weer.”
“Ook hebben we onze telefooncentrale opnieuw ingericht. Dat was in eerste instantie niet de bedoeling, maar we werden eigenlijk gedwongen. Wij werkten voorheen met Skype. Naar tevredenheid overigens, maar in verband met de verhuizing hadden we een telefoonlijn aangevraagd. Dat heeft meer dan een jaar geduurd en toen lag die er nog niet.
Het zou toen nog drie maanden duren, maar die tijd hadden we simpelweg niet. Dan zouden we een paar maanden niet kunnen bellen. Dat is natuurlijk geen optie. Bij Luxaflex België gebruikten ze al Microsoft Teams voor hun telefonie en dus dachten we waarom doen wij dat ook niet?
In Skype hadden we Anywhere 365 om de telefooncentrale mee te bedienen. WSB adviseerde om Landis te gebruiken in Teams. Ik zal eerlijk zijn, ik vind Landis best duur, maar het werkt heel goed en iedereen is er tevreden over. Ook de Support op Landis is goed. Het is de prijs echt waard.
De overstap naar Teams Bellen was dus een moetje, maar wel een goed moetje. En Microsoft heeft aangegeven dat ze op termijn de stekker uit Skype gaan trekken. Dat zijn we nu mooi voor.”
In 1951 startten Joe Hunter en Henry Sonnenberg een bedrijf: de Hunter Douglas Machinery Corporation. Ze gingen horizontale jaloezieën van aluminium maken. Iets compleet nieuws in die tijd. De jaloezieën werden in markt gezet onder de naam Luxaflex. Tegenwoordig biedt het bedrijf veel meer dan jaloezieën en is de merknaam synoniem voor jaloezieën: “Wil jij de Luxaflex even dichtdoen?”.
Het kantoor van moedermaatschappij Hunter Douglas en Luxaflex Nederland zelf is gevestigd aan de Blaak in Rotterdam.
“WSB heeft misschien nog wel meer dan in de afgelopen 15 jaar dat we samenwerken bewezen een heel betrouwbaar team te hebben. Ik heb vaak aan een half woord genoeg. Problemen worden opgelost zonder dat ik daar continu achteraan moet gaan. Je stuurt een mail of je belt en later krijg je een mail terug dat het werkt.
Je bedrijf valt of staat met de mensen die er werken. Bij WSB heb ik een goed gevoel met mensen die er werken, die staan voor hun vak. Een stelletje vakidioten.”
“Het is allemaal zo goed bevallen dat ik WSB ook heb gevraagd om mee te denken met ICT-projecten voor Luxaflex België en Luxaflex Frankrijk. En ook dat loopt inmiddels allemaal heel soepel. Afspraken worden nagekomen en het is nog betaalbaar ook. Het is niet goedkoop, maar dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat de prijs-kwaliteitverhouding goed is. De kwaliteit van Support is hoog. Je werkt met een vast team, want het verloop is hier niet heel groot. Althans, niet voor de mensen waar ik mee te maken heb.”
“In veel bedrijven beslist de afdeling ICT en zij drukken dan hun beslissingen door. Gebruikers moeten het er maar mee doen. Zo werk ik niet, mensen komen bij mij eerst. Bij elke verandering moet je je afvragen wat is de impact op de mensen. Zo werkt WSB ook, dat klikt dus.
Dat persoonlijke is voor mij zeer belangrijk. We hebben met z’n allen keihard gewerkt. Dan bouw je een bijzondere band op met elkaar. En gaat er onverhoopt toch iemand weg, dan wordt dat van tevoren gemeld. Dan weet je waar je aan toe bent. Dat is het voordeel van zaken doen met een mkb-bedrijf.
Mijn ervaring leert dat het bij grote bedrijven al heel snel onpersoonlijk wordt. Bij WSB is het juist heel persoonlijk mét de kwaliteit die vergelijkbaar is met die van een grote corporate. En dat is natuurlijk wel heel fijn, dus ik hoop dat deze samenwerking blijft. WSB staat voor mij voor
1. vakidioten,
2. leuke mensen met kennis van zaken,
en voor 3. goede kwaliteit voor een eerlijke prijs.”