Microsoft Teams wordt overal gebruikt. En dan vooral om te chatten en voor online meetings.
Maar wat je misschien nog niet weet is dat je met Teams zoveel meer kan. Je kan bijvoorbeeld ook bellen via Teams. Sterker nog, Teams Bellen kan zelfs je hele telefooncentrale vervangen.
Daarom lees je er hieronder alles over en ontdek je (onder andere) dat je met Teams Bellen lagere belkosten krijgt.
Teams Bellen is een onderdeel van Microsoft Teams. Het stelt je in staat om zowel intern als extern te bellen via het internet, zonder dat je een aparte telefoonlijn nodig hebt.
Om te kunnen bellen, is een verbinding nodig met het telefonienetwerk. Daar heb je nu een telefooncentrale (of PBX) voor. In plaats daarvan installeren we een zogenaamde Teams Trunk waarmee we Microsoft Teams uitbreiden met telefooncentralefunctionaliteiten en zo het publieke telefonienetwerk integreren. De ‘ouderwetse’ telefooncentrale is dan niet meer nodig. Dat is de techniek, maar interessanter: door Microsoft Teams te koppelen met Teams Trunking profiteer je van kostenbesparingen, vooral op gesprekken tussen medewerkers (ook internationale) en heb je nooit meer last van uitval.
Upgrade jullie Teams telefooncentrale door gebruik te maken van de 2 add-ons van Landis, de meest bekende en gewaardeerde op dit gebied. En niet onbelangrijk: we hebben er goede ervaringen mee. Zowel bij klanten als bij onze eigen telefonie-omgeving.
Dit is de add-on voor je Teams Client: de telefonist/receptionist heeft perfect overzicht over alle inkomende belletjes en kan snel doorverbinden naar de juiste persoon. Ook kun je hiermee mensen in de wachtrij zetten, makkelijk doorverbinden en super handig: contactgroepen en je status beheren.
Heb je een call center, servicedesk of helpdesk waar een groot aantal telefoontjes door een team van medewerkers wordt afgehandeld? Dan is de add-on Contact Center for Teams ideaal. Het biedt je de mogelijkheid om volgordes toe te voegen, bijvoorbeeld 1e – 2e – 3e lijnshulplijnen, of automatisch doorschakelen naar collega Martijn als collega Tamara niet opneemt.
Daarnaast biedt deze add-on wallboards met allerlei live data over het telefoonverkeer: hoeveel calls komen er per dag binnen, hoeveel zijn er gemist, wat is de gemiddelde gesprekstijd per oproep, hoe lang staat de beller in de wacht, wie is ingelogd, wie is wel en niet beschikbaar.
Ook kun je met de Contact Center add-on rapportages maken waarmee je op een datagedreven manier kunt kijken hoe je bereikbaarheid is en deze verbeterd kan worden.
1. Kostenbesparingen, met name op interne (ook internationale) gesprekken, maar ook op beheer en administratiekosten voor de telefooncentrale en secretaressewerk.
2. Flexibiliteit & schaalbaarheid – snel en tijdelijke uitbreiden en krimpen.
3. Betere bereikbaarheid – zorgt voor betere klantervaringen waardoor minder klanten overstappen = minder churn.
4. Efficiënter samenwerken – Omdat collega’s van elkaar zien hoe ze het beste kunnen worden bereikt, worden thuiswerkers en mobiele collega’s direct op de juiste manier benaderd. Dit scheelt irritatie, zorgt voor snelle opvolging en maakt dat medewerkers prettiger werken.
5. Minder uitval – omdat de telefooncentrale in de cloud zit en het schakelpunt ermee zeer redundant is uitgevoerd, zal de centrale niet meer uitvallen. Ook niet bij updates en vervangingen.
6. Werken vanuit 1 platform – werken en bellen vanuit 1 platform met voordelen van Unified Communications (één adresboek, device- en locatie-onafhankelijk communiceren, statusinformatie).
Met Teams Bellen worden telefoongesprekken via het internet gevoerd in plaats van via een traditionele telefoonlijn. Je hebt dus een internetverbinding nodig en natuurlijk een Teams-account. Je kunt bellen naar andere Teams-gebruikers, maar ook naar externe nummers, bijvoorbeeld mobiele telefoons of vaste lijnen, mits je hiervoor een aanvullende dienst hebt ingeschakeld. Zie de volgende vraag:
Om te bellen met Teams, heb je een aantal dingen nodig:
Is er ook nog iets wat ik niet meer nodig heb als ik gebruik maak van Teams Bellen? Jazeker, als jouw bedrijf gebruik maakt van Teams Bellen ben je af van de telefoontoestellen op alle bureaus. Die zijn namelijk niet meer nodig. Ook de eventuele apps op je telefoon van je VoIP provider kun je verwijderen. Je gebruikt alleen nog maar je Teams app om te bellen.
Dat is heel eenvoudig. Je opent Microsoft Teams, gaat naar het tabblad met het telefoontje-icoon (dit wordt afhankelijk van je versie en het apparaat waarop je Teams gebruikt Gesprekken, Oproepen of Bellen genoemd). Hier kun je een telefoonnummer invoeren of een contactpersoon selecteren en deze bellen.
Je belt gewoon via het scherm van je apparaat, maar je kunt ook doorverbinden, gesprekken samenvoegen, en zelfs van je telefoon naar Microsoft Teams overschakelen is heel eenvoudig. Slimme automatische antwoorddiensten en slimme wachtrijen? Kan ook allemaal.

Bellen met Teams is gratis als je alleen andere Teams-gebruikers belt. Dit betekent dat als je collega’s of teamleden ook Teams gebruiken, je geen kosten hebt. Wil je naar externe telefoonnummers bellen (bijvoorbeeld naar een klant op een mobiel nummer), dan zijn daar kosten aan verbonden.
Ja, dat kan. Je kunt via Teams bellen naar mobiele telefoonnummers, inclusief 06-nummers. Zoals eerder genoemd, heb je daarvoor wel een Teams Trunk nodig.
Er zijn talloze redenen waarom bedrijven steeds vaker kiezen voor Teams Bellen:
Ja, het is mogelijk om je huidige telefoonnummer te behouden bij Teams Bellen. Dit proces wordt nummerportabiliteit genoemd en kan eenvoudig worden geregeld met de juiste instellingen en een Teams Trunk. Je hoeft je klanten niet een nieuw te geven.
Ja, je kunt zowel naar interne Teams-accounts als naar externe telefoonnummers bellen. Dit kan naar vaste telefoonnummers, mobiele nummers en zelfs internationale nummers, zolang je de Teams Trunk hebt geconfigureerd.
Ja, Microsoft Teams maakt gebruik van VoIP-technologie (Voice over IP), wat betekent dat alle gesprekken via het internet worden gevoerd in plaats van via traditionele telefoonlijnen.
Ja, je kunt Microsoft Teams gebruiken voor callcenter-doeleinden, zeker met aanvullende apps en integraties die speciaal voor callcenterbeheer zijn ontwikkeld. Teams biedt functies zoals wachtrijen, automatische call routing, en analytische tools die ideaal zijn voor een professionele klantenserviceomgeving.
Soms zegt 1 beeld meer dan 1000 woorden. Kun je nagaan wat een paar video's doen. Hieronder een kleine selectie van een aantal video's van Microsoft over Teams Bellen.
Dat kan. Na een oriënterend gesprek komen we met een voorstel en werken we een proof of concept voor je uit en mag je Teams Bellen testen. Na een testperiode beslis je of je door wilt gaan of niet. Ben je tevreden? Dan implementeren we Teams Bellen voor je én ondersteunen we jou en je collega’s bij het aan de slag gaan met Teams Bellen. De uiteindelijke kosten hangen af van jouw wensen en eisen en je huidige abonnement.