AI in het mkb - een stappenplan
Terug naar het overzicht
Technologie

Bereid je voor op de AI-Revolutie: Een praktisch stappenplan voor mkb-bedrijven

Ayvaz Keskin
Ayvaz Keskin
Geplaatst op 3 oktober 2023

In de afgelopen jaren heeft Artificiële Intelligentie (AI) zich ontwikkeld van een futuristisch buzzwoord naar een praktisch en toegankelijk instrument voor mkb-bedrijven. Dit jaar, 2023, is toch wel het jaar dat AI grote bekendheid heeft gekregen (vooral door de komst van ChatGPT) en AI-technologieën zich razendsnel hebben ontwikkeld. AI wordt steeds meer beschouwd als een onmisbaar hulpmiddel voor zakelijk succes. Toch worstelen veel bedrijven met de vraag: waar moeten we beginnen met AI?

In dit artikel duiken we dieper in de wereld van AI, verkennen we de kansen die het mkb-bedrijven biedt en bieden we een stappenplan om je bedrijf effectief voor te bereiden op de AI-revolutie.

Wat is Artificiële Intelligentie?

In essentie is AI een veld binnen de computerwetenschap dat machines traint om taken uit te voeren door menselijke intelligentie na te bootsen. Denk hierbij aan problemen oplossen, spraakherkenning, planning en leren. AI kan worden ingezet om efficiëntie en automatisering in bedrijfsprocessen te brengen.

Onbegrensde mogelijkheden: nu al en zeker in de toekomst

De impact van AI op het MKB is misschien nu nog niet groot, maar is potentieel grensverleggend. Het kan helpen bij het automatiseren van routinetaken, waardoor werknemers meer tijd hebben voor strategische projecten. Maar AI kan veel meer dan automatiseren, het kan ook waardevolle inzichten bieden uit grote hoeveelheden data, helpen bij het voorspellen van klantgedrag, en gepersonaliseerde klantervaringen creëren.

ai voor mkb-bedrijvenDe afbeeldingen in dit artikel zijn gegenereerd via de AI-tool Midjourney en gemaakt door mijn collega Leon Oudijn. Zoals hij zelf zegt: “Ik ben (nog ;-)) geen expert in Midjourney, maar ben eigenlijk best tevreden over het resultaat.”

Een goede voorbereiding = de sleutel tot succes

AI komt eraan en gaat ook een rol spelen binnen jouw bedrijf. Dan kun je maar beter goed voorbereid zijn. Het voorbereiden op de komst van AI binnen je bedrijf is noodzakelijk en vraagt om een gestructureerde aanpak. We geven je een stappenplan voor jouw mkb-bedrijf:

1. Databeheer:

Het beginpunt voor elk bedrijf dat met AI aan de slag wil, is data. Zonder data, geen AI. De kwaliteit van je data bepaalt in grote mate het succes van elk AI-initiatief. Begin daarom met het verzamelen, organiseren én veilig opslaan van relevante data.

AI kan alleen iets met informatie die in de cloud staat. Migreer dus naar cloud-gebaseerde systemen zoals Azure Virtual Desktop en Microsoft 365 (met o.a. Teams, OneDrive en SharePoint) voor betere toegankelijkheid en data-opslag.
We schreven hier al eerder een blog over: Help, waar sla ik mijn bestand op? In Teams, OneDrive of SharePoint?

In een volgende blog gaan we dieper in op het goed opslaan, structureren en vooral het opschonen van je data. Wordt dus vervolgd.

2. Beveiliging:

Met de opkomst en het gebruik van AI neemt ook de noodzaak van cyber security toe. Daarom wordt het nóg belangrijker om te investeren in goede ICT-beveiliging om je data en (straks ook jullie) AI-systemen te beschermen.

Zorg ervoor dat je data-integriteit, veiligheid en compliance met regelgeving zoals de AVG gewaarborgd zijn. Definieer duidelijke regels en verantwoordelijkheden. Als je gebruikmaakt van Business Central of Dynamics NAV (of een ander ERP-systeem), zorg er dan voor dat de rollen en rechten duidelijk gedefinieerd zijn om een extra laag van dataveiligheid te creëren.

3. Bewustzijn & training:

Zorg ervoor dat je team een goed begrip heeft van wat AI is en welke toepassingen relevant zijn voor jouw organisatie en de branche waarin je opereert. Het is belangrijk om te benadrukken dat AI geen bedreiging is voor je medewerkers en hun banen. Het kan juist een hulpmiddel zijn om hun werk te verbeteren en te automatiseren. Het kan taken die repetitief of tijdrovend zijn, efficiënter maken, waardoor medewerkers zich kunnen concentreren op meer strategische en creatieve taken.

Door AI als een kans te zien om processen te optimaliseren en nieuwe mogelijkheden te verkennen, kunnen bedrijven een positieve sfeer creëren waarin het integreren van AI in de bedrijfscultuur wordt omarmd.

Investeer dus in training voor jou en je team om de basisprincipes van AI te begrijpen. Kennis is macht, vooral als het gaat om het navigeren door de complexiteit van AI. Ook kan het helpen casestudies en succesverhalen over AI-implementaties van collega’s en/of in vergelijkbare bedrijven of industrieën te delen. Dit vergroot het begrip van hoe AI praktisch kan worden toegepast en welke voordelen het oplevert.

stappenplan voorbereiden als bedrijf op de komst van ai

Bonustips

Door het volgen van dit stappenplan kun je je als mkb-bedrijf adequaat voorbereiden op de AI-revolutie. Het gaat niet alleen om het omarmen van de technologie, maar ook om het integreren ervan op een manier die waarde toevoegt aan jouw bedrijf.

Naast de 3 stappen uit bovenstaande stappenplan kun je nog meer doen. We geven je 2 extra tips:

1. Iedereen kent ChatGPT, maar er zijn tal van AI-tools beschikbaar. Doe onderzoek naar deze AI-tools en kijk welke het beste aansluiten bij de behoeften van jouw bedrijf. Dit kan variëren van klantenservice chatbots tot geavanceerde data-analysetools.

2. Je ziet online en op televisie de mooiste AI-creaties. Het zou kunnen dat je hierdoor denkt dat jij dat ook wel even maakt. Dat AI het allemaal wel even voor je doet. Vaak valt dat tegen. Ga dus kleinschalig aan de slag met AI, experimenteer. Start kleine AI-projecten, leer van de resultaten, en schaal succesvolle experimenten op.

Conclusie

Het AI-tijdperk is geen toekomstmuziek meer, het is nu. Het zal in de zeer nabije toekomst heel snel groter worden. Met de juiste voorbereiding en een strategisch plan kun je als mkb-bedrijf profiteren van de vele kansen die AI biedt. De inzet van AI zal een aanzienlijke verschuiving teweegbrengen, waarbij bedrijven die de technologie omarmen een voorsprong zullen hebben op degenen die dat niet doen.

Volgens Microsoft zal de impact van AI vergelijkbaar zijn met de ingrijpende veranderingen veroorzaakt door de introductie van pc’s in de jaren ’90, het internet in de jaren 2000 en cloud computing in de jaren ’10. De vraag is: stap je in, of laat je deze kans aan je voorbijgaan?

Is jouw bedrijf klaar voor AI?

Doe onze AI Ready Assessment en ontdek het. Eerst 16 vragen, daarna een advies waar je écht wat aan hebt