ICT voor bouwbedrijven automatisering
Terug naar het overzicht
Branche

ICT voor
bouwbedrijven

Digitaliseer jouw bouwbedrijf

ICT voor de bouw

Bouwbedrijven hebben te maken met veel veranderingen, zoals beperkte beschikbaarheid van grondstoffen en materialen, krapte op de arbeidsmarkt en toenemende wet- en regelgeving m.b.t. klimaat en duurzaamheid. In zo’n continu veranderende wereld is automatiseren noodzakelijk.

Daarnaast heb je als bouwbedrijf te maken met veel verschillende partijen die zich op verschillende locaties bevinden: werkvoorbereiders, uitvoerders, metselaars, timmerlieden etcetera. Je wilt dat ze makkelijk en veilig kunnen werken en communiceren. Goede IT is dus van essentieel belang. Een toekomstbestendige IT-omgeving waarop de zware tekenprogramma’s vlot draaien, medewerkers snel werktekeningen kunnen delen en die alle mogelijkheden biedt om de communicatie tussen de planning en uitvoering perfect te laten verlopen.

Laat je van A tot Z ontzorgen en kies voor een ICT-partner met veel ervaring in de bouwbranche.

Samenwerking kantoor en bouwplaats

IT-infrastructuur

Bouwprojecten vereisen samenwerking tussen verschillende teams en locaties. Effectieve communicatie en samenwerking is dan ook essentieel. En tegelijk een uitdaging, vooral in afgelegen gebieden of op bouwplaatsen met beperkte connectiviteit.

Wij begrijpen hoe cruciaal mobiele toegankelijkheid en efficiënte samenwerking voor jullie zijn. Van de projectmanager op locatie tot de ingenieur in het hoofdkantoor, iedereen moet altijd en overal toegang hebben tot zijn data en applicaties. De medewerkers op kantoor heeft een werkplek nodig om het primaire bedrijfsproces te ondersteunen. En collega’s die vaak onderweg zijn, die regelmatig bij klanten en leveranciers over de vloer komen, moeten ook gebruik kunnen maken van de juiste applicaties en documenten.

Met onze robuuste mobiele platforms en cloud-oplossingen, garanderen wij dat jouw projectinformatie altijd toegankelijk én veilig.

Kortom, ICT in een bouwbedrijf ondersteunt de complete bedrijfsvoering en dus speelt ICT een zeer belangrijke rol. Het moet dus goed geregeld zijn.

Onze ICT-oplossingen voor de bouw

bouwbedrijf werken in de cloud bouwplaats
Ook belangrijk als je met AI aan de slag wilt

Werken in de cloud

Veel bouwbedrijven gebruiken een scala aan software en technologieën voor verschillende aspecten van hun werk, zoals projectmanagement, boekhouding, en ontwerp. Het integreren van deze systemen kan moeilijk zijn, waardoor informatie gefragmenteerd raakt en niet efficiënt wordt gebruikt. Voor veel bouwbedrijven is dit vaak een struikelblok om in de cloud te gaan werken. Maar is dit terecht?

Tegenwoordig is er op dit gebied veel mogelijk, zoals een hybride oplossing waarbij een deel van de software on premise draait en een ander deel in de cloud. Of een oplossing waarbij een deel virtueel in de cloud wordt gezet. Dit is afhankelijk van jullie specifieke situatie. Uiteraard adviseren we jullie daarin, zodat ook jullie ook kunnen profiteren van de voordelen van de cloud.

Naast de bekende voordelen als schaalbaarheid en flexibiliteit, is cloud ook noodzakelijk als je gebruik wilt gaan maken van AI. AI kan namelijk alleen werken met data die in de cloud staat.

CAD-werkplek in de cloud

Jouw bouwbedrijf kan niet zonder software zoals AutoCad en Revit. Zowel voor het maken als ook voor het delen van bouwtekeningen, zowel op kantoor als van kantoor naar werkplaats en vica versa.

Veel bouwbedrijven hebben hun tekenprogramma’s nog lokaal op een server draaien, omdat het zware programma’s zijn. Maar een CAD-werkplek in de cloud biedt 4 hele grote voordelen:

1. Met een CAD-werkplek in de cloud kunnen medewerkers ongelimiteerd inloggen. En overal.

2. Met de CAD-werkplek in de cloud ligt het onderhoud en de risico’s extern bij Microsoft. Dat is wel zo relaxed.

3. In de cloud werken maakt het delen van zware bestanden (lees: grote tekeningen) makkelijker en soms ook sneller.

4. Je hoeft geen “zware” pc’s meer te kopen met dure videokaarten om met de CAD-software te werken. Tegenwoordig zijn de Microsoft Azure servers ook uitgerust met videokaarten.

400+ klanten

In verschillende sectoren

Ervaring

Veel ervaring in de bouw

Maakt ICT menselijk

Persoonlijke, no-nonsense aanpak

Gecertificeerd

ISO 9001 en 27001 gecertificeerd
IT bouw beveiliging
Bescherm je gegevens, én die van je klanten

Cyber security

Als bouwbedrijf verwerk je grote hoeveelheden gevoelige informatie, inclusief financiële gegevens, persoonlijke informatie van klanten, en andere vertrouwelijke projectdetails. Het beschermen van deze informatie tegen cyberaanvallen en datalekken is een constante zorg.

Als je gehackt wordt, is het niet uitgesloten dat je de tent moet sluiten. Het beschermen van je systemen en gegevens is dus letterlijk van levensbelang voor je bedrijf.

Naast bescherming tegen hacks wil je ook beschermd zijn tegen “simpelere” beveiligingsincidenten. Raakt een van je medewerkers bijvoorbeeld zijn laptop kwijt of wordt deze gestolen, dan wil je niet dat anderen de data op die laptop in kunnen zien. Wij kunnen dan de laptop voor je op afstand wissen.

Daarnaast gaan veel bouwbedrijven onder de NIS2-wetgeving vallen. Dit betekent dat ze aan bepaalde regels op het gebied van cyber security moeten gaan voldoen. Simpelweg omdat de wet dit voorschrijft.

Wij beveiligen je bedrijf op basis van het CIS Security Framework, een systematiek die wereldwijd wordt toegepast en erkend. En met het CIS Security Framework breng je je ICT-beveiliging op een objectieve manier op orde. Objectief? Ja, echt. Ontdek hier hoe.

Bouw ICT beheer support
Lekker als ook je onderhoud goed geregeld is

Beheer & Support

Net als je auto heeft ook je ICT-omgeving onderhoud nodig. Honderden klanten hebben hun ICT-beheer al bij ons uitbesteed.

Wij leveren IT-support zoals we die zelf zouden willen krijgen.
Elke medewerkers van ons supportteam moet jou als klant kunnen helpen. Uiteraard hebben wij ook junior- en seniormedewerkers en doorlopen alle collega’s een leerproces, maar als klant wil je gewoon goed geholpen worden. Door wie en hoe, dat is niet zo belangrijk.

Natuurlijk kunnen ook wij niet alles in vijf minuten oplossen, maar de verantwoordelijkheid blijft bij de collega die het ticket heeft opgepakt. Bij hele complexe problemen kan een ticket worden doorgezet naar een collega met meer gespecialiseerde kennis.

Daarnaast kunnen we, indien nodig, prioriteitsondersteuning van Microsoft inschakelen. Zo ben je niet alleen verzekerd van ondersteuning door ons gecertificeerde personeel, maar ook van Microsoft.

Meer weten?

Laten we eens kennis maken. Neem contact op met Maurice.