ADAgro pand Dussen
Terug naar het overzicht
Bedrijfssoftware

ADAgro

"Dat we nu al 15 jaar klant zijn bij WSB, zegt dan denk ik genoeg."

ADAgro uit Dussen is in januari 2007 gestart als klein handelsbedrijf met drie man. Vanaf de eerste dag is WSB de IT-partner. De samenwerking duurt nu, begin 2022, dus 15 jaar. Een goede reden om eens langs te gaan. Zeker omdat ADAgro eind 2021 ook nog eens migreerde van Dynamics NAV naar Business Central. Hoe bevalt het werken met Business Central? Wat is er bijzonder aan de speciale functionaliteiten die ze gebruiken als leverancier van gewasbeschermingsmiddelen? En wat levert het op?

We gaan in gesprek met mede-eigenaar Dick van den Bogert en veelgebruiker (“Ik sta er bij wijze van spreken ’s ochtends mee op en ’s avonds als ik naar huis ga sluit ik het pas af”) Sander van Ooijen.

ADAgro is een groothandel in gewasbeschermingsmiddelen (GBM), meststoffen, zaaizaden en landbouwfolies en levert aan zowel akkerbouw als loonwerker en veehouderij. Het bedrijf heeft een gezonde groei doorgemaakt en bestaat uit zeven personen.


Sander van Ooijen: “Alle GBM-functionaliteiten in NAV moesten omgebouwd worden naar Business Central. Dat kost veel geld. Toen hebben we besloten die investering met z’n allen te dragen en uit te smeren, naar rato, over alle GBM-klanten van WSB. Gedeelde lasten zijn makkelijk te dragen dan alleen.”

Geen whizzkid

Dick: “We hebben de afgelopen 15 jaar al met meerdere versies van Dynamics NAV gewerkt en zijn pas dus overgestapt op Business Central. Ik ben absoluut geen whizzkid en vind software altijd een beetje ongrijpbaar, maar ik vind dat het makkelijk werkt. Eerst NAV en nu ook Business Central. Ik heb het nieuwe programma eigenlijk best makkelijk op kunnen pakken, al zeg ik het zelf. Het is overzichtelijk.”

Meer een whizzkid

Sander: “Ik ben wat jonger en wat meer een whizzkid. Sorry Dick. Ik zit op de binnendienst. Ik doe de administratie, telefoon, bestellingen opnemen, logistiek ondersteunen waar nodig, collega’s van de buitendienst voorzien van informatie uit het systeem, enzovoorts. Eigenlijk ben ik de hele dag in het systeem aan het werk. Met NAV ging dat voorheen al heel goed, maar nu met Business Central is het nog beter en makkelijker geworden.”

Bij de tijd blijven

Dick: “Van WSB hoorden we dat Microsoft NAV nog twee jaar zou ondersteunen. We waren heel tevreden met NAV en dan vraag je wel af waarom. In al die jaren hebben we nooit echt technische problemen gehad. Waarom dan kosten maken als je tevreden bent? Zoals ik het heb begrepen is het een keuze geweest van Microsoft om het ERP-systeem NAV om te bouwen naar de nieuwste technologieën, ook met het oog op security, plus een nieuwe manier van codering. Toen hadden we zoiets van laten we dat gelijk maar doen anders gaan we het voor ons uitschuiven en moeten we het over 2 jaar alsnog doen. Wij zijn een bedrijf die dat dan liever gelijk oppakt. We blijven graag bij de tijd.”

Functionaliteiten speciaal voor GBM

ADAgro maakt gebruik van veel speciale functionaliteiten die WSB voor toeleveranciers van gewasbeschermingsmiddelen (GBM) heeft gemaakt. Een branche waar men vanwege veiligheids- en milieueisen aan veel wetten en regels moet voldoen. Een koppeling met Fytostat zorgt ervoor dat artikelenbestanden direct beschikken over gegevens zoals de ADR-klasse, Tekst vrachtbrief, Gewichten, Verpakkingen, Toelatingsnummer, Veiligheidsblad etcetera. Ook kan bij de meststoffen per artikel worden aangegeven of deze opgenomen dient te worden in de Minas rapportage. De waarden m.b.t. N (kg/kg), P2O5 (kg/kg) en K20 (kg/kg) zijn per artikel vastgelegd zodat de gebruiker eenvoudig een Minas rapportage aan de klanten kan verstrekken. Een andere handige functionaliteit is die waarmee eenvoudig kan worden vastgelegd over welk ‘Bewijs van vakbekwaamheid’ een klant beschikt. Hierbij kan de KBA licentie apart worden vastgelegd. Vanuit het systeem kan eenvoudig een overzicht worden gestuurd met licenties die gaan verlopen.

Gedeelde lasten

Sander: “De overgang naar Business Central is wel anders gegaan dan anders. Normaal ga je met een bedrijf in gesprek en ga je samen kijken wat je gaat doen en hoe. Bij WSB hebben ze al hun GBM-klanten destijds uitgenodigd en uitgelegd waarom NAV zou verdwijnen en waarom Business Central kwam. Samen met WSB hebben toen met alle GBM’ers gekeken hoe we die overgang met elkaar kunnen gaan doen. Alle GBM-functionaliteiten in NAV moesten omgebouwd worden naar Business Central. Dat kost veel geld. Toen hebben we besloten die investering met z’n allen te dragen en uit te smeren, naar rato, over alle GBM-klanten van WSB. Gedeelde lasten zijn makkelijk te dragen dan alleen.”

Pioniers

Dick: “Wij hebben toen aangegeven als testcase te willen fungeren. We zijn destijds, jaren geleden al, een beetje de pioniers geweest. We hadden als een van de eersten de GBM functionaliteiten in ons systeem. En ook nu met de migratie naar Business Central zijn we een van de eerste drie.”

– – – – – – –   Sander van Ooijen   – – – – – – –

Sander van Ooijen

“Nu we een paar maanden op Business Central draaien, kijk ik heel tevreden terug. De implementatie is goed gegaan en het systeem werkt top”

Implementatie Business Central

Sander: “De implementatie is goed gegaan: er is een planning gemaakt, jullie zijn gestart met de migratie zelf, we hebben samen met jullie consultant de testfase doorlopen. Ik denk dat de voorbereiding heel goed is geweest. Hierdoor hebben de planning om 1 oktober live te gaan ook gewoon gehaald. Er zijn natuurlijk altijd wel dingetjes die beter hadden gekund, maar om nou te zeggen dat we echt veel problemen hebben gehad. Nee.”

Communicatie

Dick: “Eerlijksheidshalve moet wel gezegd worden dat de communicatie vanuit WSB beter had gekund. Al is dat een beetje verschillend met wie je te maken hebt.”

Sander: “Dat hebben we aangegeven en sindsdien is de communicatie veel beter geworden. Die antwoorden snel, zijn betrokken en oplossingsgericht. En ook als iets niet snel lukt, laten ze het weten. Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat de technische aspecten naar of boven verwachting zijn gegaan. Alleen het communicatieve soms wat minder.”

Vergemakkelijkt processen

“Nu we een paar maanden op Business Central draaien, kijk ik heel tevreden terug. De implementatie is goed gegaan en het systeem werkt top. Het vergemakkelijkt onze processen. Als de klant belt, kan ik heel makkelijk een order invoeren, die gaat automatisch naar mijn collega’s van logistiek, ze pakken het in en versturen het en weg is het. Je hebt er eigenlijk geen omkijken naar. Vanuit de orders factureer ik, dus de stromingen blijven zo heel erg beperkt en heel overzichtelijk.”

Dick van den Bogert ADAgro
Dick van den Bogert: “In een goede relatie moet je investeren. Dat doen wij bij onze klanten en verwachten dat bij onze leveranciers zoals WSB ook. Dat we nu al 15 jaar klant zijn bij WSB, zegt dan denk ik genoeg.”

Ontzorgen

Dick: “We nemen naast Business Central ook al onze hardware, Office 365 en telefonie bij WSB af. Eigenlijk alles. Waarom? Wij hebben graag dat klanten bij ons klant blijven. Dat moet niet op een paar euro zitten, maar dan moet er wel een bepaalde ontzorging zijn. Bij WSB is dat de automatisering naar ons toe. We verwachten dat dat zo gaat zoals wij dit zelf doen bij onze klanten met betrekking tot advies en de levering van gewasbeschermingsmiddelen. En dan kiezen wij voor lange relaties. In een goede relatie moet je investeren. Dat doen wij bij onze klanten en verwachten dat bij onze leveranciers zoals WSB ook. Dat we nu al 15 jaar klant zijn bij WSB, zegt dan denk ik genoeg.”

Sander: “Bij ons moet het grofweg verdiend worden tussen maart en juni. In die tijd moet alles dan ook wel lopen zoals het moet lopen. Zeker in die drukke periode moeten we niet tegen IT-problemen aanlopen. En dat loopt tot nu toe goed.”

Dick: “Als het niet slechter wordt dan zo, moeten we onze samenwerking maar gewoon zo doorzetten, vind je niet?”

Meer weten?

Laten we eens kennis maken. Neem contact op met Maurice.