Terug naar het overzicht
Beheer & Support

Oversluizen Thermal Engineering

“De samenwerking gaat gewoon heel fijn. Ik ben tevreden."

Oversluizen Thermal Engineering is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van koelsystemen voor verbrandingsmotoren. Dit wordt in eigen beheer gedaan en in nauw overleg met de opdrachtgever. Afhankelijk van de soort installatie en de daaraan verbonden specificaties, kan Oversluizen een product ontwikkelen variërend van één type koeler tot een combinatieframe met verschillende typen koelers. Het bedrijf is gevestigd op industrieterrein Donkersloot-Noord in Ridderkerk.

Industriële koelers

Het bedrijf bestaat al sinds 1962 en is een echt familiebedrijf. René Hamersma, directeur-eigenaar van Oversluizen: “Mijn opa heeft het bedrijf opgericht als reparatiebedrijfje op de Doklaan in Rotterdam. Dat was nog in de tijd dat de uren minder kostten dan het materiaal. Alles werd toen nog met de hand schoongemaakt, zelfs boutjes en moertjes om geen kosten te hoeven maken aan materiaal of omdat het er simpelweg niet was. Mijn opa overleed en mijn ouders hebben de zaak in 1979 overgenomen en samen uitgebouwd. In 1987 zijn we verhuisd naar Ridderkerk, naar een pand een paar straten van ons huidige pand. Dat is ook de tijd dat we industriële koelers zijn gaan maken. Vanaf daar zijn we weer gegroeid tot wat we nu zijn en doen.”

40.000 gulden voor een computer

Het bedrijf was al vroeg bezig met automatisering. René Hamersma: “Al heel vroeg, dat moet in 1980 geweest zijn, was mijn vader al bezig met automatisering. Hij had toen een Commodore 8032-SK gekocht. Die moest je opstarten met twee floppy’s. Wilde je daarna het besturingssysteem opstarten, dan moest er één floppy uit en een andere in. Wilde je dan de database opstarten, moest er weer een floppy uit en het floppy met het programma waarmee je de database kon inzien erin. Onbegrijpelijk als je daar op terug kijkt, maar daar draaide het hele bedrijf op. Er zat zelfs een printer bij. Dat was hét begin van de automatisering. Mijn vader heeft er destijds zo’n 40.000 gulden voor betaald.”

Commodore 8032-SK
De Commodore 8032-SK uit 1980

Van ICT in eigen beheer…

Op het gebied van automatisering is er sinds die tijd heel veel veranderd, maar bijna al die tijd had het bedrijf in de persoon van René zelf het beheer van alle ICT-zaken in eigen handen. René kijkt nog een keer terug in de tijd: “Toen ik een jaar of 18 was, heb ik het ICT-beheer binnen het bedrijf overgenomen. Dat deed toen nog een ICT-bedrijf dat wij inhuurden.” De samenwerking ging niet naar tevredenheid en dus stelde René voor het zelf te doen: “Dat ICT-bedrijf loste niks op, maar werkten overal omheen om problemen te omzeilen. Ze zeiden dingen als ‘dan moet je daar maar niet meer op klikken als het problemen geeft’ of ‘dan verwijder ik dat maar, want dan heb je er ook geen last meer van’. Daar heb je natuurlijk niks aan. Omdat ik dacht dat ik dat beter kon, heb ik het naar me toe getrokken. Dat heb ik een jaar of 15 zo gedaan. En naar tevredenheid al zeg ik het zelf.”

…naar (gedeeltelijk) uit handen geven

Maar toch werd medio 2017 duidelijk dat het tijd was om de ICT uit handen te geven. René: “Op een gegeven moment moet je zaken overdragen. Naast dat ik een bedrijf moet runnen, was de server simpelweg toe aan vervanging. Die stond er al een paar jaar. We hebben er nooit problemen mee gehad, maar dat was een kwestie van tijd. Dan is het beter te voorkomen dan te genezen.”

Oversluizen - industriele koelers

ICT-Doorkijk

“Daarom zijn we op zoek gegaan naar een partij die we kunnen vertrouwen. Op de ledenvergadering van de VIV (de Vereniging Importeurs Verbrandingsmotoren red.) gaven twee personen van WSB Solutions een seminar over cyber security. We raakten daarna aan de praat en het klikte. Daarop hebben we WSB Solutions hier uitgenodigd en heeft WSB een ICT-Doorkijk gedaan. Ik heb alles verteld over de opzet van onze IT-infrastructuur, de IT Consultants van WSB Solutions hebben zelf ook in kunnen loggen om te kijken wat we allemaal op de servers hebben staan, hoe de inrichting is, wat voor computers en besturingssystemen we gebruiken, welke software etcetera.”

Doorslaggevende factor

Deze aanpak beviel goed bij Oversluizen: “Ik zocht een IT-partner die het grote geheel wilde doen en waarbij ik zelf het eigen beheer kon blijven doen. En dat was voor WSB geen probleem. Die flexibiliteit is voor mij de doorslaggevende factor geweest. En natuurlijk ook niet onbelangrijk: de prijs die jullie in jullie voorstel rekende was goed.”

– – – – – – – René Hamersma – – – – – – –

Rene Hamersma - Oversluizen Thermal Engineering

“De flexibele houding van WSB Solutions is voor mij de doorslaggevende factor geweest.”

Resultaten

Bijna alle voorgestelde veranderingen vanuit de ICT-Doorkijk zijn inmiddels doorgevoerd: de oude servers zijn vervangen en voorzien van een nieuwe firewall, alle licenties zijn doorgelicht en in orde gebracht, de e-mail is verhuisd naar Office 365 en de back-up is geautomatiseerd en verhuisd naar de cloud. Ook is alle software weer werkend gemaakt en dat was geen ‘appeltje-eitje’, want de medewerkers van Oversluizen maken ook gebruik van specifieke software die speciaal voor hen geschreven is.

En daar zal het niet bij blijven. René: “Over onze telefonie en internetverbindingen zijn we niet tevreden. Met dat heb ik zoiets van ‘als het maar werkt’, maar dat heeft de afgelopen jaren niet altijd gedaan. Het heeft er aardig wat uit gelegen. Daarom stappen we binnenkort hiervoor ook over naar WSB.”

Verdere verwachtingen

René vervolgt: “Voor de rest is nog te kort dag om iets over resultaten te zeggen. Maar ik heb wel verwachtingen: ik verwacht, en ga er vanuit, dat ik WSB nagenoeg niet hoef te bellen. En tot nu toe is er niets gebeurd waardoor ik denk dat dat anders zal zijn. De samenwerking gaat gewoon heel fijn. Ik ben tevreden.”

Meer weten?

Laten we eens kennis maken. Neem contact op met Maurice.