Ervaringsdeskundige AI - Ayvaz en Martijn
Terug naar het overzicht
Technologie

Twee AI-ervaringsdeskundigen aan het woord

Leon Oudijn
Leon Oudijn
Geplaatst op 7 maart 2024

Artificial Intelligence (AI) is een hot item. Niet alleen in de media, maar ook bij ons wordt er onderling veel over gepraat. En er wordt veel mee gewerkt. De hoogste tijd om twee collega’s te vragen naar hun ervaringen. Maar ook om het met hen te hebben over wat AI voor andere bedrijven kan betekenen.

Allereerst gaan we in gesprek met Ayvaz Keskin, ERP Consultant bij WSB. Daarna met IT Consultant Martijn Furster. Martijn is straks op donderdag 4 april een van de sprekers op onze AI Kennissessie: “Doe het interview maar op video, dan kan ik alvast een beetje wennen aan de druk ?.”

De video vind je onderaan de tekst. Maar eerst laten we Ayvaz aan het woord.

Q: Maak je vaak gebruik van AI?

A: Jazeker. Toen ChatGPT uitkwam, was ik supernieuwsgierig. Ik ben het gelijk gaan uitproberen om te kijken wat je er allemaal mee kunt. Nu gebruik ik het voor heel veel dingen, bijvoorbeeld voor het maken van complexe formules in Excel. Voorheen ging ik dan allerlei hulpbestanden doorlezen, nu stel ik gewoon direct de vraag aan ChatGPT. Dit scheelt enorm veel tijd.

Q: En heb je ook al gekeken naar Sora, de text-to-video creator van OpenAI?

A: Ik heb ernaar gekeken en al aardig wat mooie voorbeelden van video’s voorbij zien komen. Helaas is Sora nog niet online. Ik kan er zelf dus nog niet mee aan de slag, maar ik volg wel veel AI-experts. Zij zeggen dat door de komst van Sora, en verbeteringen bij andere text-to-video creators, het AI-speelveld anders gaat worden. Dat vind ik interessant. Ik denk dat de experts vooral bang zijn voor onjuiste informatie, bijvoorbeeld een nepvideo te maken waarin een bekend persoon onjuiste informatie geeft.


Twee voorbeelden van video’s die gemaakt zijn met Sora. Wellicht ten overvloede, maar deze video’s zijn dus gemaakt met Sora, de AI-text-to-video tool van OpenAI. De prompt op basis waarvan de tweede video is gemaakt: Beautiful, snowy Tokyo city is bustling. The camera moves through the bustling city street, following several people enjoying the beautiful snowy weather and shopping at nearby stalls. Gorgeous sakura petals are flying through the wind along with snowflakes.

Q: Wat is het leukste ding dat je met AI hebt gemaakt?

A: Niet per sé heel nuttig, maar wel leuk: ik heb ChatGPT een keer een verhaal laten schrijven over twee ERP-consultants en heb dat verhaal binnen ons team gedeeld. Het verhaal was in Harry Potter stijl en ging over een korte en een lange ERP Consultant. Nu ben ik zelf nogal kort en is onze collega Ramon heel lang, dus iedereen wist gelijk over wie het ging. Dat was lachen en natuurlijk een leuke manier om anderen kennis te laten maken met de mogelijkheden van AI.

Q: Jij hebt al getest met Copilot. Wat vind je ervan?

A: Het was een logische stap voor Microsoft om AI te integreren binnen alle bekende applicaties, zoals Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams en ook Business Central. Je merkt dat het in een beginfase zit, maar merkt tegelijkertijd dat het elke keer dat je het gebruikt beter wordt. Microsoft is één van de voorlopers op het gebied van AI, maar dat betekent ook dat je her en der wat kinderziektes kunt verwachten.

Vorige week heb ik getest hoe je uit het niets een PowerPoint presentatie kunt maken. Het bedenken, maken, aanpassen van een presentatie kost normaal best veel tijd en werk. Nu gaf ik een prompt in en rolde er een prachtige, logisch opgebouwde presentatie uit. Die prompt is overigens wel heel belangrijk, want je moet wel de goede instructies ingeven met de juiste woorden gebruiken. AI is geen wondermiddel. Ook bij AI blijft het “garbage-in-is-garbage-out principe” van kracht.

Maar goed, na serieus over mijn prompt nagedacht te hebben en deze nog 1 of 2 keer aan te passen kwam er echt een hele goede presentatie uitgerold. Het is nog niet 100 procent goed, maar ik zeg altijd: doe nog een eigen sausje eroverheen, finetune wat je krijgt. Binnen de kortste tijd geeft Copilot je een hele goede basis en dat is wel zo lekker.

In deze video een aantal voorbeelden hoe Copilot je helpt in Word, PowerPoint, Excel, Outlook en Teams. Met tal van voorbeelden van prompts (taken / opdrachten) die je Copilot kunt geven.

Q: Waar moeten bedrijven die met Copilot willen gaan werken rekening mee houden?

A: Het is belangrijk om je verwachtingen te temperen. De voorbeelden die we zien op televisie en internet zijn vaak het beste van het beste. Verwacht niet gelijk zelf ook zulke resultaten. En je moet als gebruiker ook niet verwachten dat AI alles voor je doet. Je moet nog steeds goed nadenken over wat je wilt bereiken en op basis daarvan de AI tool die je gebruikt de goede instructies geven. Ook dat is een kwestie van oefenen.

Dat geldt voor het gebruik van AI in het algemeen. Bij het gebruik van Copilot komt daar nog eens bij dat het de output baseert op je eigen data. Naast dat die data bereikbaar moet zijn, moet deze ook door Copilot te lezen en interpreteerbaar zijn. Data is alleen bereikbaar voor AI-tools, dus ook voor Copliot, als het in de cloud staat, dus op OneDrive of SharePoint. Data op een klassieke fileserver is voor Copilot niet bereikbaar.

Dus bedrijven die Copilot willen inzetten, moeten er eerst voor zorgen dat hun data in orde is. Het moet ook interpreteerbaar zijn. Dit doe je door je data te structureren en te labelen. Dit document gaat over productinformatie en dit een contract, etc. Aan de hand van die labels weet Copilot dan veel beter wat voor document het is. Het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat Copilot dit zelf kan.

Q: Wat zou je tegen onze klanten willen zeggen die gebruik willen gaan maken van Copilot of AI in het algemeen?

A: Bedenk goed wat je wilt bereiken met de inzet van AI. Wil je AI gebruiken voor verbetering van je eigen interne processen of wil je concurrentievoordeel gaan behalen? Als je met AI aan de slag gaat, is het slim om een werkgroep te maken. Ga er serieus mee aan de slag, want alleen oefenen levert geen concurrentievoordeel op. Pak het breder aan. En neem niet klakkeloos over wat de AI-tool je vertelt of voor je maakt. AI-tools halen informatie uit allerlei bronnen en de vraag is of al die bronnen betrouwbaar zijn.

Q: Zie jij ook gevaren voor bedrijven?

A: Ja, die zijn er ook. Als bedrijf moet je heel goed opletten dat je niet zomaar iedereen toegang geeft tot alle data. Dit is echt heel belangrijk, want gevoelige data mag natuurlijk niet opvraagbaar zijn voor iedereen binnen een bedrijf. Dus ga structureren en je data labelen en zorg ervoor dat je data goed beveiligd is, uiteraard voor externen maar net zo goed voor interne collega’s. Dat kun je doen door het toekennen van rechten op persoonsniveau. Daar zijn trouwens tools voor. WSB heeft daar ook een compleet framework voor ontwikkeld.

Q: Wat denk jij wat er met bedrijven gebeurt die niet mee meegaan met AI?

A: Ik denk dat ze op den duur de boot gaan missen. AI is niet alleen een trend, het is een revolutie. En het schijnt dat als je midden in een revolutie zit, je de veranderingen niet zo opmerkt. Maar als je nu al terugkijkt hoeveel groter de mogelijkheden en invloed van AI in het afgelopen jaar zijn geworden, dat is bizar. Niet alleen in de maatschappij, maar ook voor bedrijven. Bedrijven doen er dus goed aan om zich serieus in AI te verdiepen.

Nog een AI-ervaringsdeskundige

Naast Ayvaz hebben we ook Martijn een aantal vragen gesteld over AI. Martijn Furster is IT Consultant bij WSB en ook een van de collega’s die er als de kippen bij was toen ChatGPT openbaar toegankelijk werd. Maar ook met Copilot werkt hij al een paar maanden (als Microsoft partner krijgen we soms eerder toegang tot bepaalde diensten, zo ook tot Copilot).

In onderstaande video vertelt hij over zijn ervaringen en geeft hij een paar adviezen voor (mkb-)bedrijven die ook aan de slag willen met AI.

Martijn is een van de sprekers op onze kennissessie ‘Aan de slag met AI in jouw bedrijf’ op donderdag 4 april. De andere sprekers zijn: Job van den Berg (The AI Group), Glenn Habes (Microsoft) en “onze eigen” Mark Krol (WSB Solutions)

Schrijf je gratis in voor onze kennissessie over AI

Wil je binnen je bedrijf ook aan de slag met AI, maar weet je niet hoe? Dan ben je niet de enige. We krijgen steeds vaker vragen als “We willen iets met AI, maar weten niet precies wat.” AI biedt onbegrensde mogelijkheden, maar wanneer de mogelijkheden grenzeloos zijn, is het soms lastig te bepalen waar te beginnen. Met deze kennissessie willen we jou helpen met inspirerende voorbeelden en concrete adviezen.

Kom dan onze kennissessie “Aan de slag met AI in jouw bedrijf” op donderdag 4 april.

GRATIS AANMELDEN VOOR KENNISSESSIE AI