Application Insights is een service van Microsoft Azure die ontwikkelaars en andere IT-professionals helpt om de prestaties, beschikbaarheid en gebruik van webapplicaties te monitoren en te verbeteren. In deze blog duiken we in de kracht van Application Insights en ontdekken we hoe het ons en onze klanten helpt om optimaal te presteren en de gebruikservaring te verbeteren.
In een ideale wereld loopt je webapplicatie dag in dag uit als een zonnetje. In werkelijkheid gaat er natuurlijk in elke applicatie weleens iets mis. Met Application Insights kun je niet alleen zien wát er mis is gegaan, maar ook waaróm. De dienst maakt het mogelijk realtime informatie te verzamelen over de activiteit en de gezondheid van je app. Je kunt visuele dashboards met belangrijke statistieken inzetten, diagnostische hulpmiddelen gebruiken, alerts instellen voor realtime meldingen over problemen en nog veel meer.
Application Insights helpt je om de kwaliteit en betrouwbaarheid van je webapplicatie te waarborgen en te verbeteren. Op die manier kun je de gebruikerstevredenheid verhogen, de prestaties en schaalbaarheid van je webapplicatie optimaliseren en de kosten verlagen. Bovendien kun je dankzij deze dienst de eerste stappen zetten naar data-gedreven besluitvorming. Kortom: Application Insights biedt organisaties inzicht in de prestaties van hun apps en helpt bij het snel identificeren en oplossen van problemen. Een must-have voor iedereen die streeft naar continue verbetering.
Bij WSB hebben we een specifieke functie ingeschakeld in onze apps die ervoor zorgt dat data rechtstreeks binnenkomen in Application Insights. Vanuit deze service verzamelen we een schat aan informatie. Zo krijgen we inzicht in dingen als vastgelopen databases, login-problemen bij klanten en andere problemen die gebruikers ervaren met onze apps. Alle binnengekomen gegevens vragen we op met specifieke queries en vervolgens maken we de gegenereerde informatie snel en efficiënt zichtbaar in een Power BI-dashboard.
Dankzij deze aanpak zijn we in staat om bepaalde problemen, zoals login-errors en databaselocks, niet alleen te monitoren maar vaak ook automatisch op te lossen. Hierdoor ervaren onze klanten minimale hinder van eventuele fouten in hun systeem. Voor Apportunix, de vlag waaronder WSB slimme apps voor Microsoft Dynamics 365 Business Central ontwikkelt, hebben we een eigen Power BI-dashboard ingericht. Op dit dashboard zijn verschillende alerts actief. Wanneer er iets misgaat, wordt er automatisch een e-mail naar ons supportteam gestuurd. Zo kunnen we proactief handelen, met een beetje geluk nog voordat de klant zelfs maar doorheeft dat er een probleem is.
Zonder Application Insights tast je eigenlijk in het duister als het gaat om wat er precies gebeurt in de applicaties waar je mee werkt. Dankzij Application Insights heb je dat inzicht wel. Een verkeerd ingevoerd wachtwoord kan altijd een keer gebeuren, maar als er een hele rits verdachte inlogpogingen zijn, kan dat wijzen op een beveiligingsrisico. Daar wil je natuurlijk zo snel mogelijk van op de hoogte zijn.
Ook hebben we in het verleden weleens ervaringen gehad waarbij het aantal http-status 500-foutmeldingen – een interne servererror – extreem opliep zonder dat er een waarschuwing werd gegeven. Dankzij Application Insights kunnen we nu proactief handelen voordat zo’n situatie escaleert. Net als Microsoft zelf, zijn ook wij nog steeds aan het leren. Met elke nieuwe ervaring of uitdaging proberen we onze diensten en systemen verder te optimaliseren. Dat maakt niet alleen ons, maar ook onze klanten, een stuk wijzer en veiliger.
Ben jij al klaar om de kracht van data te gebruiken om je webapplicaties te optimaliseren en je bedrijfsprestaties naar een hoger niveau te tillen?