Remote Desktop Services, vaak afgekort tot RDS, is een functionaliteit waarmee mensen via een apparaat (client) in kunnen loggen op een externe server: de remote. Toegang tot de remote gebeurt meestal met een wachtwoord.
Na inloggen heeft de gebruiker toegang tot zijn eigen bureaublad, bestanden en programma’s. De werkplek bestaat uit een Windows bureaublad (desktop) die niet op de lokale computer is geïnstalleerd, maar op een externe server (remote): de Remote Desktop.
Het maakt niet uit welk type en merk apparaat of welke besturingssoftware wordt gebruikt, inloggen is mogelijk vanaf ieder apparaat zoals een iPad, Samsung telefoon of Windows Surface. Zolang er maar een internetverbinding is. Dit maakt RDS een mooie oplossing voor organisaties met meerdere vestigingen en / of medewerkers die veel onderweg zijn. Tevens is het geschikt voor medewerkers die graag op hun eigen apparaat werken (Bring Your Own Device).
Maak je gebruik van RDS en is je Outlook en OneDrive traag? Dat kun je oplossen met Azure Virtual Desktop.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Azure Virtual Desktop en de kosten?
Deze lees je op deze pagina over Azure Virtual Desktop.